VZN o zásadách hospodárenia s majetkom Mesta Krupina
Mesto Krupina podľa § 4 ods. 3 písm. d) a i) , § 6 a § 11 ods. 4 písm. g) Zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a čl. 68 Ústavy Slovenskej republiky v platnom znení vydáva
VŠEOBECNE ZÁVÄZNÉ NARIADENIE MESTA KRUPINA
č. 4/2010
o zásadách hospodárenia s majetkom Mesta Krupina
PRVÁ ČASŤ VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
Článok 1
1. Zásady hospodárenia s majetkom mesta Krupina určujú základné podmienky hospodárenia a nakladania s majetkom mesta Krupina.
2. Zásady sa vzťahujú na majetok určený na výkon samosprávy, na majetok mesta zverený do správy rozpočtovým a príspevkovým organizáciám mesta a primerane na spoločnosti zriadené mestom.
3. Majetok mesta slúži na plnenie úloh mesta. Majetok mesta možno použiť najmä na verejné účely, na podnikateľskú činnosť a na výkon samosprávy mesta.
DRUHÁ ČASŤ MAJETOK MESTA
Článok 2
Vymedzenie majetku mesta
1. Majetkom mesta sú hnuteľné a nehnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, pohľadávok a iné majetkové práva mesta, ktoré sú vo vlastníctve mesta.
2. Majetok mesta tvoria najmä:
a) veci, ktoré prešli do majetku mesta na základe zákona č.138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov,
b) veci, ktoré mesto nadobudlo na základe kúpnej zmluvy, darovacej zmluvy, zámennej zmluvy a iného právneho titulu,
c) veci a súvisiace majetkové práva, ktoré mesto získa pri hospodárení s vlastným majetkom, v rámci svojej činnosti, pri plnení úloh vyplývajúcich mu zo zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
d) majetkové práva vrátane pohľadávok a záväzkov,
e) cenné papiere,
f) obchodné podiely v obchodných spoločnostiach, v ktorých je mesto spoločníkom,
g) iné majetkové práva.
3. Majetok môže byť v spoluvlastníctve Mesta Krupina a inej obce alebo inej právnickej osoby, resp. fyzickej osoby.
Článok 3
Všeobecné zásady hospodárenia
1. Všetky orgány mesta, rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené mestom (ďalej len „správca“), subjekty s majetkovou účasťou mesta, užívajúce majetok mesta, sú povinné majetok mesta najmä:
a) zveľaďovať, zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote v zásade nezmenšený zachovať,
b) udržiavať, užívať, brať z neho úžitky,
c) chrániť ho pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
d) používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi,
e) viesť majetok v účtovníctve a v predpísanej evidencii podľa osobitných predpisov,
f) vykonávať inventarizáciu majetku a záväzkov podľa osobitných predpisov a nariadení primátora mesta, zákona o účtovníctve 431/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov a príslušných interných predpisov mesta.
2. Mesto je povinné zachovať účelové určenie majetku, ktorý nadobudlo podľa § 2b a § 2c zákona č.138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov na výchovno -vzdelávací proces, v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s ním súvisiacich a na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti. Na tento majetok nemožno zriadiť záložné právo ani zabezpečovací prevod práva, uskutočniť výkon rozhodnutia, konkurzné konanie a reštrukturalizáciu konanie podľa osobitných predpisov. Táto povinnosť sa skončí na základe rozhodnutia mestského zastupiteľstva podľa § 7a ods.2 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov.
3. Všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom mesta musia mať písomnú formu, inak sú neplatné.
4. Fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej sa majetok prenecháva do prenájmu, výpožičky alebo sa prevádza do vlastníctva, musí mať ku dňu podpísania zmluvy uhradené všetky záväzky voči mestu.
TRETIA ČASŤ KOMPETENCIE PRI NAKLADANÍ S MAJETKOM MESTA
Článok 4
Rozhodovaciu právomoc pri nakladaní s majetkom mesta majú:
1. mestské zastupiteľstvo
2. primátor mesta
3. príspevkové alebo rozpočtové organizácie (ďalej len RO a PO)
1. Mestské zastupiteľstvo schvaľuje:
a) zmluvné prevody vlastníctva nehnuteľného majetku (okrem majetku, ktorý je mesto povinné previesť podľa § 18a ods. 3, 29a ods 1. zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov,
b) nadobúdanie nehnuteľného majetku (aj darovaním, dedením),
c) zriadenie a zrušenie vecného bremena,
d) prenájom nehnuteľného majetku okrem prípadov uvedených v bode 2., ods. a) a b) tohto článku, týchto zásad,
e) prenájom pozemku na stavebné účely,
f) prenechanie lesných a poľnohospodárskych pozemkov do nájmu ako aj nájomné zmluvy s poľovníckymi združeniami,
g) zápočet investičných nákladov vložených nájomcom do predmetu nájmu s nájomným podľa čl. 13 ods.1 týchto zásad,
h) zmluvné prevody hnuteľného majetku vedeného v účtovníctve nad nadobúdaciu hodnotu 3 500,- Eur v jednotlivom prípade,
i) darovanie hnuteľného majetku v súlade s osobitnými predpismi a vnútornou smernicou,
j) rozhoduje o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľného majetku, aj hnuteľného majetku zvereného do správy, ak jeho nadobúdacia cena bola v jednotlivom prípade vyššia ako 3 500,- Eur,
k) rozhoduje o zriadení a zrušení rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií ak osobitný zákon neustanovuje inak, o zverení nehnuteľného majetku mesta do ich správy a odňatí nehnuteľného majetku z ich správy,
l) rozhoduje o prevode správy nehnuteľného majetku a stavieb (spevnené plochy, ihriská a pod.) medzi ich správcami - rozpočtovými a príspevkovými organizáciami,
m) zverení hnuteľného majetku do správy rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, ak je jeho nadobúdacia hodnota vyššia ako 6 500,- Eur v jednotlivom prípade,
n) vstup mesta do obchodných spoločností, majetkovú účasť mesta v právnickej osobe, prevod obchodného podielu mesta, prevod akcií, zánik účasti mesta v spoločnosti,
o) schválenie dohody o majetkoprávnom vysporiadaní medzi mestom a obcami,
p) zmluvu uzavretú podľa § 20 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (združenie obcí),
q) rozhoduje o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí záruky za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu,
r) poskytnutie úveru alebo pôžičky rozpočtovej a príspevkovej organizácii,
s) odpísanie nevymožiteľnej nedaňovej pohľadávky v hodnote nad 200,- Eur (okrem daňových pohľadávok, ktorých odpísanie je upravené v osobitnom zákone č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v znení neskorších predpisov a pohľadávok uvedených v čl. 15 ods. 1 písm. g/ týchto zásad,
t) prijatie daru pre mesto v hodnote nad 15.000,00 Eur,
u) združenie finančných prostriedkov a účasť v združeniach,
v) vydávanie a nakladanie s cennými papiermi,
w) nakladanie s majetkovými právami nešpecifikovanými v týchto zásadách.
2. Primátor mesta rozhoduje o:
a) prenájme nehnuteľného majetku pre účel zriadenia záhrady, umiestnenia reklamného zariadenia, umiestnenia prenosnej garáže, za účelom skladovania palivového dreva, pričom výpovedná lehota nesmie byť dlhšia ako tri mesiace,
b) prenájme hnuteľného majetku na dobu určitú do 1 roka (okrem majetku zvereného do správy),
c) zverení hnuteľného majetku do správy rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, ak jeho nadobúdacia hodnota nebola vyššia ako 6 500,- Eur v jednotlivom prípade,
d) predaji hnuteľného majetku vedeného v účtovníctve ak jeho nadobúdacia hodnota nebola vyššia ako 3 500,- Eur, v jednotlivom prípade,
e) nadobúdaní hnuteľného majetku do vlastníctva mesta v súlade so schváleným objemom rozpočtových prostriedkov,
f) prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľného majetku, okrem majetku zvereného do správy, ak jeho nadobúdacia hodnota nebola vyššia ako 3 500,- Eur ,
g) vypožičaní hnuteľného majetku na dobu určitú do 1 roka,
h) upustení od vymáhania nedaňovej pohľadávky do výšky 200,- Eur v jednotlivom prípade tej istej fyzickej a právnickej osobe, pričom celková výška všetkých odpustených pohľadávok nesmie presiahnuť 1 000,- Eur ročne a pohľadávok v zmysle čl. 15 ods. 1 písm. g/ týchto zásad. O celkovej výške odpísaných pohľadávok bude MsZ informované v záverečnom účte mesta,
i) uzatvorení mandátnej zmluvy v súlade s rozpočtom mesta,
3. Rozpočtové a príspevkové organizácie – RO a PO majú právomoc:
a) nadobúdať hnuteľný majetok do vlastníctva mesta bezodplatne alebo odplatne v zmysle platných právnych predpisov v súlade s finančným krytím schváleného rozpočtu mesta,
b) rozhodnúť o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľného majetku, ktorého nadobúdacia cena bola 3 500,- Eur a nižšia v jednotlivom prípade, a to na základe návrhu svojej inventarizačnej komisie a následne ju po predchádzajúcom súhlase mesta (o ktorom rozhodne primátor mesta) predať, darovať alebo zlikvidovať v súlade s právnymi predpismi,
c) prenajímať jemu zverený hnuteľný a nehnuteľný majetok iným fyzickým alebo právnickým osobám na dobu určitú maximálne do 1 roka,
d) zhodnocovať hnuteľný a nehnuteľný majetok v súlade s finančným krytím schváleného rozpočtu mesta,
ŠTVRTÁ ČASŤ
PREVODY VLASTNÍCTVA MAJETKU MESTA
Článok 5
Nadobúdanie majetku do vlastníctva mesta
1. Mesto môže nadobúdať nehnuteľný alebo hnuteľný majetok v zmysle platných právnych predpisov, a to od právnických alebo fyzických osôb odplatne alebo bezodplatne:
a) prevodom vlastníckeho práva (kúpna zmluva, darovacia zmluva, zámenná zmluva...),
b) prechodom vlastníckeho práva (dedením, rozhodnutím súdu ...),
c) vlastnou podnikateľskou činnosťou,
d) prevodom z majetku štátu zo zákona podľa osobitných predpisov (napr. zákon 138/1991 Zb. o majetku obcí),
e) inou právnou formou.
Článok 6
Prevody majetku mesta
1. Mesto môže previesť vlastníctvo k nehnuteľnému majetku na iné právnické osoby a fyzické osoby len za odplatu.
2. Darovanie nehnuteľného majetku mesta je neprípustné, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
3. Ak osobitný zákon neustanovuje inak, prevody vlastníctva majetku mesta sa musia vykonať
a) na základe obchodnej verejnej súťaže podľa zákona 513/1991 Zb., Obchodný zákonník, pričom podmienky obchodnej verejnej súťaže a predaj majetku víťazovi obchodnej verejnej súťaže schvaľuje mestské zastupiteľstvo,
b) dobrovoľnou dražbou (ďalej len „dražba"),
c) priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa osobitného predpisu.
4. Mesto zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej tabuli, na internetovej stránke mesta a v regionálnej tlači. Ak ide o prevod podľa odseku 3 písm. a) a b) musí oznámenie v regionálnej tlači obsahovať aspoň miesto, kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže alebo dražby.
5. Mesto môže previesť hnuteľný majetok iným právnickým alebo fyzickým osobám za odplatu, alebo bezodplatne.
6. Mesto môže svoj majetok vložiť ako vklad do základného imania obchodnej spoločnosti alebo môže zo svojho majetku založiť právnickú osobu. Obchodná verejná súťaž
7. Mesto použije metódu obchodnej verejnej súťaže pri prevode majetku:
a) ktorého všeobecná hodnota stanovená podľa osobitného predpisu 3) (znaleckým posudkom) presiahne hodnotu 40 000,- Eur,
b) pri odpredajoch bytov, na ktoré sa nevzťahuje výnimka zo zákona o predkupnom práve nájomcov,
c) v prípade, že o obchodnej verejnej súťaži rozhodne mestské zastupiteľstvo.
8. Zadefinovanie predmetu obchodnej verejnej súťaže zabezpečí oddelenie správy majetku mesta, obsahuje identifikáciu nehnuteľnosti, minimálnu cenu podľa znaleckého posudku.
9. Podmienky obchodnej verejnej súťaže pre každý konkrétny prípad pripraví na prerokovanie v ekonomickej komisii a následne na schválenie MsZ oddelenie správy majetku mesta. Po ich schválení Mesto Krupina obchodnú verejnú súťaž zverejní na úradnej tabuli, internetovej stránke, v miestnej tlači, a to minimálne počas 15 dní. Z oznámenia musí byť zrejmé o aký majetok ide, aby nebol zameniteľný s iným majetkom, kde si je možné vyzdvihnúť podmienky obchodnej verejnej súťaže, kontakt na zodpovedného pracovníka mestského úradu. Pri zverejnení v regionálnej tlači musí oznámenie obsahovať aspoň miesto, kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže.
10. Podmienky obchodnej verejnej súťaže obsahujú najmä:
a) názov vyhlasovateľa (Mesto Krupina) a presnú adresu vyhlasovateľa,
b) predmet obchodnej verejnej súťaže (súpisné číslo stavby, popis nehnuteľnosti, parcelné číslo, katastrálne územie, tak aby neboli zameniteľné s iným majetkom),
c) kritériá, ktoré budú uplatnené pri výbere najvýhodnejšej ponuky,
d) lehota do ktorej je možné podávať súťažné návrhy,
e) spôsob podávania súťažných návrhov,
f) obsah súťažných podkladov,
g) kontakt na zamestnanca mestského úradu, ako kontaktnú osobu,
h) podmienku schválenia výsledku OVS mestským zastupiteľstvom, vymienenie práva odstúpiť od výsledkov OVS v prípade nesúhlasu MsZ s najvyššou ponúknutou cenou a s vyhodnotením predložených súťažných návrhov, a vymienenie práva MsZ odmietnuť všetky predložené súťažné návrhy,
i) lehotu do ktorej je víťaz obchodnej verejnej súťaže povinný uzatvoriť zmluvu. Mesto je povinné zverejniť ich najneskôr 15 dní pred uzávierkou na podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže.
11. Primátor mesta najneskôr 10 dní po vyhlásení obchodnej verejnej súťaže menuje na otváranie a vyhodnotenie súťažných návrhov súťažnú komisiu, ktorá je najmenej päťčlenná, zároveň zvolí jedného z členov za predsedu komisie. Členovia komisie musia byť morálne bezúhonní, nesmú byť účastníkmi súťaže, ani osobami v priamom príbuzenskom vzťahu s účastníkom súťaže.
12. Komisia je uznášania schopná, ak sú prítomní aspoň štyria členovia komisie, z toho jedného si zvolia za zapisovateľa. V prípade rovnosti hlasov je rozhodujúci hlas predsedu.
13. Komisia označí jednotlivé podania číslom návrhu, očísluje prílohy, skontroluje formálnu úplnosť návrhov a spíše záznam, ktorý obsahuje nasledovné: počet účastníkov, neporušenosť súťažných návrhov, formálnu úplnosť návrhov, ktoré návrhy boli vyradené aj s odôvodnením, podpisy členov komisie.
14. Komisia vyhodnotí podané súťažné návrhy spravidla do 5 pracovných dní od otvárania súťažných návrhov. O priebehu vyhodnotenia spíše komisia záznam, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou zápisnice a obsahuje:
a) predmet OVS,
b) zloženie členov komisie,
c) zoznam účastníkov,
d) zoznam nevyhodnotených návrhov aj s odôvodnením,
e) zoznam ostatných návrhov,
f) kritériá pre výber najvýhodnejšej ponuky,
g) výsledky hodnotenia s určením najvýhodnejšej ponuky,
h) podpis všetkých zúčastnených členov komisie,
i) za úplnosť zodpovedá predseda komisie.
15. Záznam z komisie aj s odporúčaním na najvýhodnejšiu zákazku sa predloží na schválenie do MsZ.
16. OVS sa končí schválením najvhodnejšieho návrhu mestským zastupiteľstvom, prípadne zrušením OVS mestským zastupiteľstvom, vrátane odmietnutia predložených súťažných návrhov.
17. Oddelenie správy majetku mesta do 7 pracovných dní po konaní mestského zastupiteľstva zašle účastníkom súťaže, ktorí sa jej zúčastnili, oznámenie o výsledku.
18. Účastník súťaže, ktorému MsZ schválilo predaj nehnuteľného majetku je povinný uzatvoriť kúpnu zmluvu najneskôr do 60 dní od schválenia v mestskom zastupiteľstve, ak v podmienkach OVS nebolo stanovené inak. Ak víťaz súťaže do stanoveného termínu neuzatvorí kúpnu zmluvu, OVS sa stáva neplatnou.
19. Samotná obchodná verejná súťaž sa riadi ustanoveniami § 281 – 288 Obchodného zákonníka. Priamy predaj 20. Mesto použije metódu priameho predaja pri prevode majetku:
a) ak sa prevádza spoluvlastnícky podiel,
b) ak ide o zrušenie podielového spoluvlastníctva a vzájomné vyporiadanie spoluvlastníckych podielov,
c) ide o prevod vlastníctva bytov a nebytových priestorov v zmysle zákona č.182/1993 Z. z. v platnom znení,
d) ide o prevod vlastníctva pozemku, na ktorom sa nachádza stavba alebo budova vo vlastníctve žiadateľa o kúpu pozemku,
e) ide o doriešenie právneho a skutkového stavu užívanej časti pozemku, ktorý sa nachádza za oplotením rodinného domu vo vlastníctve žiadateľa o kúpu pozemku,
f) v prípadoch považovaných za prípady hodné osobitného zreteľa v zmysle § 9a ods. 8 písm. e) zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí,
g) v prípade, že o priamom predaji rozhodne mestské zastupiteľstvo.
21. Priamym predajom nie je možné previesť nehnuteľný majetok, ktorého hodnota je vyššia ako 40.000,- , ak o tom nerozhodne mestské zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov z dôvodov osobitného zreteľa.
22. Oddelenie správy majetku mesta na základe schváleného priameho odpredaja majetku zabezpečí jeho zverejnenie na úradnej tabuli, internetovej stránke mesta a v regionálnej tlači, minimálne na 15 dní, zároveň zverejní aj lehotu na doručenie cenových ponúk. V prípade, že nejaký záujemca ponúkne vyššiu cenu, ako bola cena stanovená podľa osobitných predpisov, osloví sa pôvodný žiadateľ a ponúkne sa mu odpredaj za zvýšenú cenu, ak ponuku neprijme, mesto uzatvorí kúpnu zmluvu so žiadateľom s najvyššou cenovou ponukou. V prípade, ak záujemca s najvyššou cenovou ponukou neuzatvorí zmluvu s mestom do stanovenej lehoty, neberie sa jeho ponuka do úvahy.
23. Mesto nemôže previesť vlastníctvo svojho nehnuteľného majetku bez predchádzajúceho vyhlásenia obchodnej verejnej súťaže s výnimkou podľa ods. 24 na fyzickú osobu, ktorá je v Meste Krupina: - primátorom mesta, - poslancom mestského zastupiteľstva, - štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej mestom, - prednostom mestského úradu, - zamestnancom mesta, - hlavným kontrolórom mesta, - blízkou osobou osôb uvedených v písmenách a) až f).
24. Mesto môže na fyzickú osobu uvedenú v ods. 23. previesť mimo obchodnej verejnej súťaže nasledovný nehnuteľný majetok, resp. vecné právo vzťahujúce sa k tomuto majetku: - byt alebo pozemok podľa osobitného predpisu (182/1993 Z.z.), - pozemok zastavaný stavbou v jej vlastníctve vrátane priľahlej plochy, ktorá svojim umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou, - podiel majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo.
25. Kúpnu cenu pri priamom predaji schvaľuje mestské zastupiteľstvo, táto cena nemôže byť nižšia ako všeobecná hodnota majetku stanovená podľa osobitného predpisu (znaleckým posudkom), okrem prípadov hodných osobitného zreteľa, pri predaji bytu alebo pozemku podľa osobitného predpisu 4), hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3.500,- .
26. V prípadoch hodných osobitného zreteľa v zmysle § 9a ods. 8 písm. e) zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí, o ktorých mestské zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov, môže mesto predať majetok aj za cenu, ktorá je nižšia ako všeobecná hodnota majetku stanovená podľa osobitného predpisu (znaleckým posudkom). Za prípady osobitného zreteľa možno považovať najmä prevod majetku mesta na účely poskytovania starostlivosti zariadeniu sociálnych služieb, zdravotníckemu zariadeniu, škole alebo školskému zariadeniu, prevody pozemkov nízkej výmery, prevod majetku malej hodnoty.
27. MsZ pri predaji pozemku za účelom výstavby môže schváliť odpredaj na základe zmluvy o budúcej kúpnej zmluve.
PIATA ČASŤ SPRÁVA MAJETKU MESTA
Článok 7
Správa majetku rozpočtových a príspevkových organizácií
1. Správa majetku mesta je súhrn oprávnení a povinností správcu k tej časti majetku mesta, ktorú mu mesto zverilo do správy.
2. Mesto môže zveriť svoj majetok do správy RO a PO, ktoré zriadilo podľa osobitného predpisu. Všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom mesta musia mať písomnú formu, inak sú neplatné.
3. Pod správou mestského majetku sa rozumie oprávnenie majetok mesta držať, užívať, brať úžitky a nakladať s ním v súlade so zákonom č.138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov, týchto zásad a tiež v súlade so štatútom mesta.
4. Mesto na základe predchádzajúceho rozhodnutia mestského zastupiteľstva, prípadne primátora mesta, v zmysle článku 4 týchto zásad, zveruje svoj majetok RO a PO spravidla bezodplatne.
5. O zverení majetku do správy sa spisuje ”Protokol o zverení majetku do správy”, ktorý obsahuje najmä : - určenie správcu, - určenie zvereného majetku, - určenie dňa prevodu, - hodnota zvereného majetku doložená účtovnými dokladmi, - práva a záväzky súvisiace so zvereným majetkom.
6. Kompetencie RO a PO pri nakladaní s majetkom sú stanovené v článku 4 ods.3 týchto zásad.
7. RO a PO je povinná nehnuteľný majetok jej zverený do správy poistiť.
8. RO a PO je povinná raz ročne, najneskôr do 20. januára, predložiť do ústrednej inventarizačnej komisie MsÚ inventarizáciu majetku k 31.12., s prehľadom úbytkov a prírastkov za predchádzajúci rok.
9. RO a PO je povinná podať návrh na zápis záznamu o správe jej zvereného nehnuteľného majetku do katastra nehnuteľností.
10. Mesto je oprávnené odňať majetok zverený do správy, ak RO a PO:
a) porušuje článok 4 bod 3 a článok 7 týchto zásad,
b) v prípadoch likvidácie, alebo zrušenia RO a PO,
c) v ostatných prípadoch, ak to vyžaduje záujem mesta.
12. RO a PO je povinná do 30 dní odo dňa schválenia uznesenia MsZ o odňatí majetku zo správy vyhotoviť písomný ”Protokol o odovzdaní majetku zo správy, ktorý obsahuje údaje uvedené v článku 7 bod 5 týchto Zásad.
13. RO a PO nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobúda, je vlastníctvom mesta. RO a PO vykonáva právne úkony pri správe majetku mesta v mene mesta. RO a PO koná v mene mesta pred súdmi a inými orgánmi vo veciach, ktoré sa týkajú majetku mesta, ktorý spravuje.
Článok 8
Iné spravovanie a užívanie majetku
1. Prenájom bytov v majetku mesta zabezpečuje mesto na základe mandátnej zmluvy prostredníctvom Mestského bytového podniku, s.r.o.
2. Mesto môže uzavrieť obchodno - právny vzťah s obchodnou spoločnosťou alebo s inou právnickou osobou, predmetom ktorého bude užívanie jeho majetku. V obchodno-právnom vzťahu bude špecifikovaný najmä účel využitia majetku, čas trvania zmluvného vzťahu, práva a povinnosti zmluvných strán; mesto nie je oprávnené dať súhlas tejto právnickej osobe na zriadenie záložného práva k majetku mesta ani na jeho iné zaťaženie
ŠIESTA ČASŤ
DOČASNÉ UŽÍVANIE MAJETKU
Článok 9
Nájom a podnájom, výpožička
1. Mesto môže prenechať do užívania právnickej alebo fyzickej osobe majetok mesta, ktorý dočasne nepotrebuje na plnenie svojich úloh, na základe nájomnej zmluvy alebo zmluvy o výpožičke.
2. Ustanovenia článku 6 týchto zásad je mesto povinné primerane uplatniť aj pri prenechávaní majetku mesta do nájmu, a to najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel rovnaké alebo porovnateľné nehnuteľnosti, okrem:
a) hnuteľnej veci vo vlastníctve obce, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500,- ,
b) nájmu majetku mesta, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom mesiaci,
c) prípadov hodných osobitného zreteľa, o ktorých mestské zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov.
3. Zmluva o nájme alebo zmluva o výpožičke musí mať písomnú formu.
4. Fyzické odovzdanie predmetu nájmu sa vykoná protokolárnou formou za účasti zmluvných strán, respektíve ich zodpovedných zástupcov.
5. V závislosti od miery inflácie upraví mesto ročnú výšku nájmu o mieru inflácie vyhlásenú k 31.decembru predchádzajúceho roka v prípade, že miera inflácie je vyššia ako 5 %, pričom sa miera inflácie zohľadní vypracovaním dodatku k platnej zmluve a uplatní sa vo výške nad 5 %.
6. Zmena záväzkového vzťahu spočívajúca v postúpení práv a povinností nájomcu na fyzickú alebo právnickú osobu nie je bez súhlasu MsZ prípustná.
7. Podnájom majetku mesta pripadá do úvahy len v prípade užívania majetku mesta obchodnými spoločnosťami a organizáciami založenými a zriadenými mestom a spoločnosti v ktorých má mesto majoritný podiel a rozhodovacie právo.
Článok 10
Povinnosti a práva vlastníka a nájomcu
1. Nájomca je povinný zabezpečovať funkčnosť a vzhľad prenajatého majetku údržbou v úzkej súčinnosti s vlastníkom.
2. Plnenie základných povinností v oblasti údržby, opráv a stavebných úprav zabezpečuje vlastník a nájomca spoločne s nasledovnou špecifikáciou:
Vlastník je povinný najmä:
a) opravovať a udržiavať nosnú konštrukciu objektu,
b) zabezpečovať statickú bezpečnosť objektu,
c) opravovať a udržiavať strechy a krovy proti zatekaniu do objektu, ako aj zabezpečovať účinný odvod dažďových vôd,
d) udržiavať vonkajší vzhľad objektu – fasády, okná, vonkajšie vstupné schodištia a pod.,
e) zabezpečovať funkčnosť vonkajších prípojok inžinierskych sietí vzťahujúcich sa k objektu,
f) poistiť prenajatý nehnuteľný majetok.
Nájomca je povinný najmä:
a) zabezpečovať zdravotnú nezávadnosť miestností z hľadiska povrchových úprav (steny, stropy, podlahy, okná, otvory . . .),
b) zabezpečovať bežnú údržbu a funkčnosť vnútorných rozvodov elektroinštalácií, pitnej vody, úžitkovej vody, kanalizácie, slaboprúdu, plynu, tepelných rozvodov, rozvodov vzduchotechniky, technologických zariadení a ostatných rozvodov slúžiacich k prevádzkovej činnosti objektu,
c) zabezpečovať správne a riadne merania médií v prípade uzavretia obchodných zmlúv s ich dodávateľmi,
d) pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a bezpečnosť technických zariadení zabezpečovať v zmysle platných predpisov pravidelné odborné prehliadky a odborné skúšky vyhradených technických zariadení, zariadení požiarnej ochrany a civilnej ochrany,
e) zabezpečovať údržbu verejnej zelene na prenajatých a priľahlých plochách,
f) zabezpečiť vývoz odpadu v zmysle platných predpisov a všeobecne záväzných nariadení mesta,
g) zabezpečovať funkčnosť a čistenie komunikácií pre chodcov - chodníkov, pokiaľ sú vo vlastníctve mesta,
h) bezodkladne vyrozumieť prenajímateľa o vzniku havárie v prenajatých priestoroch.
Článok 11
Služby spojené s nájmom
1. Zmluvu o poskytovaní služieb spojených s užívaním predmetu nájmu uzatvorí s príslušným správcom siete spravidla nájomca. Iba v prípade, ak to technické podmienky nedovoľujú, úhrady za služby spojené s užívaním predmetu nájmu sa určia nájomcovi zo strany mesta vo výpočtovom liste nájomnej zmluvy, prípadne paušálnou sadzbou v nájomnej zmluve.
2. Službami spojenými s užívaním predmetu nájmu sa rozumejú najmä:
a) spotreba vody - vodné, stočné, dažďové vody, odpadové vody,
b) dodávka tepla,
c) dodávka elektrickej energie a plynu,
d) prenájom nádob komunálneho odpadu,
e) upratovanie,
f) drobná údržba.
3. Predpísané zálohy za služby podľa nájomnej zmluvy vlastník zúčtuje po uplynutí kalendárneho roka do 30 dní odo dňa doručenia faktúr od dodávateľov jednotlivých médií.
4. V prípade, že je nájom ukončený ktoroukoľvek zo zmluvných strán, a to v priebehu kalendárneho roka, prenajímateľ zúčtuje zálohy za služby do 30 dní odo dňa doručenia faktúr od dodávateľov jednotlivých médií, a to s ohľadom na ročné zúčtovanie.
Článok 12
Zhodnocovanie majetku mesta
1. Technické zhodnotenie majetku je vymedzené v § 29 zákona č.595/2003 Z.z o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
2. Rekonštrukciou majetku sa rozumejú také zásahy do hmotného investičného majetku, ktoré majú za následok zmenu jeho účelu, použitia, kvalitatívnu zmenu jeho výkonnosti alebo technických parametrov.
3. Modernizáciou majetku sa rozumie rozšírenie vybavenosti alebo použiteľnosti hmotného investičného majetku alebo nehmotného investičného majetku o také súčasti, ktoré pôvodný majetok neobsahoval, pričom tvoria neoddeliteľnú súčasť majetku.
4. Pokiaľ sa nájomca rozhodne vykonať zásah do predmetu nájmu formou nevyhnutných investícií, ktoré sú nutné k tomu, aby predmet nájmu zodpovedal podmienkam pre jeho riadne užívanie za daným účelom prenájmu, môže nájomca začať s vykonávaním nevyhnutných investícií len po predchádzajúcom písomnom súhlase mesta.
Článok 13
Vzájomný zápočet
1. V prípade, že nájomca podľa článku 12 bod 4 týchto zásad, obdrží od mesta predchádzajúci písomný súhlas k realizácii investičného zámeru, je možné jeho investičné náklady započítať s nájomným a to na základe Dohody o vzájomnom započítaní. O možnosti zápočtu rozhoduje mestské zastupiteľstvo, v zmysle článku 4 týchto zásad. Pred vydaním predchádzajúceho písomného súhlasu k realizácii investičného zámeru, je nájomca povinný predložiť rozpočet prác investície, a ten musí byť odsúhlasený zodpovedným zamestnancom MsÚ.
2. Súhlas mesta k realizácií investičného zámeru nájomcom nesmie mesto udeliť v prípade, ak by vydanie takéhoto súhlasu bolo v rozpore so zákonom č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov.
3. V prípade, ak nájomca:
- je platiteľom DPH, hodnota zápočtu je bez DPH,
- nie je platiteľom DPH, hodnota zápočtu je s DPH.
4. Neoddeliteľnou súčasťou pre vzájomný zápočet sú nasledovné doklady:
a) predchádzajúci písomný súhlas mesta k realizácii investície,
b) dodávateľské faktúry vystavené na nájomcu, doložené dokladom o úhrade - daňové doklady, zmluva o dielo...,
c) rozhodnutie príslušného stavebného úradu, pokiaľ to rozsah diela vyžaduje,
d) doklad (potvrdenie) daňového úradu, že nájomca je platiteľom DPH,
e) protokol o odovzdaní a prevzatí diela,
f) znalecký posudok k určeniu ceny započítania a to len v prípade, ak:
- nájomca z objektívnych dôvodov nie je schopný zabezpečiť doklady podľa písm. b/ až e/ tohto bodu Zásad, - a zároveň je možnosť zápočtu podľa znaleckého posudku zakotvená v zmluve uzatvorenej pred platnosťou týchto Zásad.
SIEDMA ČASŤ
Článok 14
UMIESTŇOVANIE INŽINIERSKYCH SIETÍ NA POZEMKOCH VO VLASTNÍCTVE MESTA
1. Podzemné vedenia verejných rozvodov inžinierskych sietí - elektriny, plynu, tepla, vody, kanalizácie, verejného osvetlenia, telekomunikácií, informačných a oznamovacích sietí, miestneho rozhlasu je možné umiestňovať na pozemkoch vo vlastníctve mesta tak, že na takéto pozemky bude zriadené bezodplatné časovo neobmedzené vecné bremeno v prospech vlastníka siete, nasledovne:
a) žiadosť s príslušnou dokumentáciou bude po odporučení majetkovou komisiou predložená na zasadnutie MsZ,
b) na základe uznesenia MsZ bude uzatvorená zmluva o budúcej kúpnej zmluve o zriadení vecného bremena,
c) po vybudovaní stavby a predložení geometrického plánu na vklad vecného bremena do katastra nehnuteľností bude uzatvorená zmluva o zriadení vecného bremena,
d) vlastník siete na základe písomnej žiadosti mesta do troch pracovných dní zabezpečí bezplatné vytýčenie svojej siete. Oprávnený z vecného bremena bude zmluvne zaviazaný hradiť budúce náklady spojené s prekládkou inžinierskych sietí pri investíciách vlastníka pozemku. V prípade, že to umožní ochranné pásmo rozvodov, aj za podmienky umožnenia prikládky potrebného počtu chráničiek Mestu Krupina, prípadne inému subjektu založenému mestom, na základe osobitnej dohody.
2. Prípojky (prislúchajúce šachty) k stavebným objektom je možné umiestňovať na pozemkoch vo vlastníctve mesta nasledovne:
a) v prípade, že prípojka neovplyvní využitie pozemku na účel, ktorému je určený, môže primátor mesta v pozícii stavebného úradu dať súhlas s použitím pozemku podpísaním oznámenia k ohláseniu drobnej stavby,
b) ak vybudovanie prípojky ovplyvní a znehodnotí budúce možné využitie pozemku, zriadiť odplatné časovo neobmedzené vecné bremeno v prospech vlastníka prípojky. Odplata za vecné bremeno sa určí individuálne.
Pri riešení žiadosti sa uplatní postup podľa ods. 1 písm. a) – d).
ÔSMA ČASŤ
NAKLADANIE S NEDAŇOVÝMI POHĽADÁVKAMI A INÝMI MAJETKOVÝMI PRÁVAMI
Článok 15
1. Mesto je oprávnené upustiť od trvalého vymáhania nedaňovej pohľadávky (ďalej pohľadávky) ak:
a) nemožno preukázať, že pohľadávka trvá alebo nemožno preukázať jej výšku a nie je predpoklad, aby túto výšku určil súd, alebo iný príslušný orgán,
b) dlžník zomrel a pohľadávka nebola v rámci dedičského konania uspokojená,
c) podľa oznámenia príslušného orgánu - súd, polícia a pod. je pobyt dlžníka neznámy,
d) sa pohľadávka premlčala a v rámci súdneho konania súd prihliadol na námietku premlčania,
e) zo všetkých okolností je zrejmé, že by náklady na vymáhanie pohľadávky presiahli jej výťažok, alebo vymáhanie nie je hospodárne,
f) zo závažných sociálnych dôvodov,
g) v prípade zrušenia konkurzu, zamietnutia návrhu na konkurz pre nedostatok majetku, alebo v prípade zastavenia exekúcie pre nedostatok majetku dlžníka, pri zániku povinného bez právneho nástupcu,
h) v iných odôvodnených prípadoch.
2. Kompetencie orgánov mesta s nakladaním s majetkovými právami a záväzkami upravuje článok 4 týchto zásad.
3. Primátor mesta môže povoliť dlžníkovi primerané splátky alebo povoliť odklad zaplatenia dlhu dlžníkom na základe písomne uznaného dlhu. Splátky je možné dohodnúť pod podmienkou, že v prípade neuhradenia niektorej splátky, stane sa splatná celá dlžná suma.
DEVIATA ČASŤ
EVIDENCIA, INVENTARIZÁCIA A LIKVIDÁCIA MAJETKU
Článok 16
Evidencia majetku mesta
1. Majetok sa eviduje v zmysle zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
2. Majetok v zmysle uvedeného zákona sú povinné evidovať aj správcovia mestského majetku - PO a RO.
Článok 17
Inventarizácia a likvidácia majetku mesta
1. Inventarizácia majetku sa vykonáva na základe zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších zmien a doplnkov a v súlade so Zásadami inventarizácie majetku mesta Krupina.
2. Ústredná inventarizačná komisia ( ďalej len „ÚIK“ ) na návrh dielčích inventarizačných komisií označuje majetok mesta za prebytočný a neupotrebiteľný.
3. Vyraďovacia a likvidačná komisia ( ďalej len „ VaLK“ ) Po odporučení ÚIK, v súlade so svojimi Zásadami, určí cenu a spôsob vyradenia tohto majetku:
a) predajom,
b) likvidáciou,
c) bezodplatným prevodom (darovaním hnuteľného majetku).
4. Kompetencie pri rozhodovaní o prebytočnosti a neupotrebiteľnosti majetku mesta sú stanovené v článku 4 týchto Zásad.
DESIATA ČASŤ
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Článok 18
1. Nadobudnutím účinnosti tohoto VZN sa ruší Všeobecne záväzné nariadenie Mesta Krupina č. 9/2004 o zásadách hospodárenia a nakladania s majetkom Mesta Krupina.
2. Zmeny a doplnky VZN podliehajú schváleniu mestským zastupiteľstvom.
3. Neoddeliteľnou súčasťou tohto VZN sú:
a) príloha č. 1 Určenie ročnej úhrady za užívanie pozemkov
b) príloha č. 2 Určenie minimálnej ročnej úhrady za užívanie nebytových priestorov
4. VZN schválené mestským zastupiteľstvom sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením VZN na úradnej tabuli mesta na 15 dní, účinnosť nadobúda pätnástym dňom.
5. VZN schválilo Mestské zastupiteľstvo v Krupine, a to uznesením MsZ č. 130/2010-MsZ dňa 26.5.2010.
Ing. Radoslav Vazan
primátor mesta
Príloha č. 1
Určenie sadzby ročnej úhrady za užívanie pozemkov:
a) pozemky na podnikateľské účely v intraviláne ..............0,10 €/m2/deň
b) pozemky na poľnohospodársku prvovýrobu prihliada na dobu nájmu:
na 1 – 4 roky ...............11,70 €/ha/rok
na 5 rokov a viac........... 7,40 €/ha/rok
c) nájom lesov a lesnej pôdy na výkon práva poľovníctva sa stanoví dohodou v zmysle zákon č. 274/2009 Zb., pričom sa prihliada na ekonomické ukazovatele dosiahnuté v predchádzajúcom hospodárskom období.
d) pozemky na záhradkárske účely............................. 0,10 €/m2/rok
e) pozemky za účelom uskladnenia palivového dreva ......................0,10 €/m2/rok
f) pozemky za účelom umiestnenia prenosnej garáže ......................0,10 €/m2/deň
g) pri pozemkoch za účelom umiestnenia reklamného zariadenia sa výška nájmu stanovuje od plochy reklamného zariadenia nasledovne:
do 0,5 m2 ( vrátane)..................... 50,- €/rok
nad 0,5 m2 do 1 m2 ....................100,- €/rok
za každý ďalší započatý m2 .........50,- €/rok
podnikateľ, ktorý má sídlo na území mesta Krupina bez rozdielu rozsahu plochy ...........................33,- €/rok
Príloha č. 2
Určenie sadzby ročnej úhrady za užívanie nebytových priestorov:
a) prevádzky zabezpečujúce dodávku televízneho obrazu, elektrickej energie, tepla a pod.: ............................. 33,20 €/m2/rok
b) reštauračné zariadenia, pohostinstvá: ..................................... 40, - €/m2/rok
c) kancelárske priestory: ........................................... 36,60 €/m2/rok
d) kancelárske priestory pre strany: ............................ 33,20 €/m2/rok
e) predajne: .............................................................. 36,60 €/m2/rok
f) prevádzky poskytujúce služby: .................................. 21,60 €/m2/rok
g) prevádzky poskytujúce zdravotnícke služby: .......................................20, - €/m2/rok
h) priemyselné, výrobné haly ......................................................16,60 €/m2/rok
i) jednorázové poskytnutie nebytových priestorov pre športové aktivity, ktoré budú zastršované TJ ŠK Krupina, Centrom voľného času, školskými zariadeniami mesta Krupina a iné, o ktorých rozhodne primátor mesta: .............................................0, - €/m2/rok