Štatút mesta Krupina v plnom znení

ŠTATÚT MESTA KRUPINA

 

Preambula


Mestské zastupiteľstvo mesta Krupina, vychádzajúc zo samostatnej pôsobnosti danej článkom 67 a 68 Ústavy Slovenskej republiky a podľa § 24 ods. 1 písm. c) a § 6 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov schvaľuje tento "Štatút mesta Krupina"

PRVÁ HLAVA

§ 1
Úvodné ustanovenie



Štatút mesta KRUPINA upravuje postavenie a pôsobnosť mesta KRUPINA (ďalej len "mesto"), orgány mesta a ich pôsobnosť, symboly mesta a ocenenia mesta.

§ 2
Postavenie a pôsobnosť mesta

  1. Mesto je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky; združuje osoby, ktoré majú na jeho území trvalý pobyt
  2. Mesto je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami
  3. Základnou úlohou mesta pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jeho územia a o potreby jeho obyvateľov. Mestu pri výkone samosprávy možno ukladať povinnosti a obmedzenia len zákonom a na základe medzinárodnej zmluvy 1)
  4. Mesto má právo združovať sa s inými mestami alebo obcami v záujme dosiahnutia spoločného prospechu

§ 3
Územie mesta

  1. Územie mesta je územný celok, ktoré tvorí jedno katastrálne územie, ktoré sa ďalej člení na lokality
  2. Mesto zriaďuje, zrušuje, rozdeľuje alebo zlučuje s iným mestom alebo obcou vláda nariadením. Rozhodnúť o tom možno iba so súhlasom mesta a na základe stanoviska Krajského úradu v Banskej Bystrici
  3. O inej zmene územia mesta ako v odseku 2 tohto článku rozhoduje so súhlasom mesta krajský úrad, ak osobitný zákon neustanovuje inak 2)
  4. Mesto sa člení na ulice a iné verejné priestranstvá, ktoré majú svoj názov; názvy určuje a mení mesto nariadením, pričom prihliada na históriu mesta, na významné nežijúce osobnosti, na veci a pod. Názvy ulíc tvoria prílohu tohto štatútu

§ 4
Obyvatelia mesta

  1. Obyvateľom mesta je osoba, ktorá má na území mesta trvalý pobyt 3)
  2. Obyvateľ mesta sa zúčastňuje na samospráve mesta. Má právo najmä:
    • voliť orgány samosprávy mesta a byť zvolený do orgánu samosprávy mesta
    • hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja mesta (miestne referendum)
    • zúčastňovať sa na verejných zhromaždeniach obyvateľov mesta a vyjadrovať na nich svoj názor a zúčastňovať sa na zasadnutiach mestského zastupiteľstva
    • obracať sa so svojimi podnetmi a sťažnosťami na orgány mesta
    • používať obvyklým spôsobom mestské zariadenia a ostatný majetok mesta slúžiaci na verejné účely
    • požadovať súčinnosť pri ochrane svojej osoby a rodiny a svojho majetku nachádzajúceho sa v meste
    • požadovať pomoc v čase náhlej núdze
  3. Obyvateľ mesta sa podieľa na rozvoji a zveľaďovaní mesta a poskytuje pomoc orgánom mesta. V súvislosti s tým je povinný:
    • ochraňovať majetok mesta a podieľať sa na nákladoch mesta, vykonávať menšie mestské služby organizované mestom, ktoré sú určené na zlepšenie života, životného prostredia, ekonomických podmienok a sociálnych podmienok obyvateľov mesta a sú vykonávané v záujme mesta
    • podieľať sa na ochrane a na zveľaďovaní životného prostredia v meste
    • napomáhať udržiavať poriadok v meste
    • poskytovať podľa svojich schopností a možností osobnú pomoc pri likvidácii a na odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo havárie v meste
  4. Mesto je povinné poskytnúť obyvateľovi mesta nevyhnutnú okamžitú pomoc v jeho náhlej núdzi spôsobenej živelnou pohromou, haváriou alebo inou podobnou udalosťou, najmä zabezpečiť mu prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc
  5. Na samospráve mesta, okrem práva voliť a byť volený do orgánov samosprávy mesta a hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja mesta, má právo podieľať sa aj ten, kto:
    • má na území mesta nehnuteľný majetok alebo v meste platí miestnu daň alebo miestny poplatok
    • je v meste prihlásený na prechodný pobyt 4) alebo na dlhodobý pobyt 5)
    • má čestné občianstvo mesta

§ 5
Samospráva mesta

  1. Mesto samostatne rozhoduje a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou mesta a jeho majetku, všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba.
  2. Samosprávu mesta vykonávajú obyvatelia mesta:
    • orgánmi mesta
    • hlasovaním obyvateľov mesta
    • verejným zhromaždením obyvateľov mesta
  3. Mesto pri výkone samosprávy najmä:
    • vykonáva úkony súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom mesta a s majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným mestu do užívania
    • zostavuje a schvaľuje rozpočet mesta a záverečný účet mesta
    • rozhoduje vo veciach miestnych daní a miestnych poplatkov a vykonáva ich správu
    • usmerňuje ekonomickú činnosť v meste, a ak tak ustanovuje osobitný predpis, vydáva súhlas, záväzné stanovisko, stanovisko alebo vyjadrenie k podnikateľskej a inej činnosti právnických osôb a fyzických osôb a k umiestneniu prevádzky na území obce, vydáva záväzné stanoviská k investičnej činnosti v meste
    • zabezpečuje výstavbu a údržbu a vykonáva správu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, mestského cintorína, kultúrnych, športových a ďalších mestských zariadení, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností mesta
    • zabezpečuje verejnoprospešné služby, najmä nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom 6), udržiavanie čistoty v meste,správu a údržbu verejnej zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd, nakladanie s odpadovými vodami zo žúmp a miestnu verejnú dopravu
    • utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov mesta, chráni životné prostredie, ako aj utvára podmienky na zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti, na vzdelávanie, kultúru, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport
    • plní úlohy na úseku ochrany spotrebiteľa 7) a utvára podmienky na zásobovanie mesta; určuje nariadením pravidlá času predaja v obchode, času prevádzky služieb a spravuje trhoviská
    • obstaráva a schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu sídelných útvarov a zón, koncepciu rozvoja jednotlivých oblastí života mesta, obstaráva a schvaľuje programy rozvoja bývania a spolupôsobí pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v meste
    • vykonáva vlastnú investičnú činnosť a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov mesta a rozvoja mesta
    • zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia
    • organizuje hlasovanie obyvateľov mesta o dôležitých otázkach života a rozvoja mesta
    • zabezpečuje verejný poriadok v meste; nariadením môže ustanoviť činnosti, ktorých vykonávanie je zakázané alebo obmedzené na určitý čas alebo na určitom mieste
    • zabezpečuje ochranu kultúrnych pamiatok v rozsahu podľa osobitných predpisov 8) a dbá o zachovanie prírodných hodnôt
    • plní úlohy na úseku sociálnej pomoci v rozsahu podľa osobitného prepisu 9)
    • vykonáva osvedčovanie listín a podpisov na listinách
    • vedie mestskú kroniku v slovenskom jazyku; za jej obsah zodpovedá kronikár, pričom ročné zápisy podpisuje primátor
  4. Ak osobitný zákon pri úprave pôsobnosti mesta neustanovuje, že ide o výkon prenesenej pôsobnosti štátnej správy, platí, že ide o výkon samosprávnej pôsobnosti mesta
  5. Mesto spolupracuje v záujme svojho rozvoja s politickými stranami a politickými hnutiami, s občianskymi združeniami a inými právnickými osobami, ako aj s fyzickými osobami pôsobiacimi v meste

§ 6
Vzťah mesta a štátu

  1. Na mesto možno zákonom preniesť niektoré úlohy štátnej správy, ak je ich plnenie týmto spôsobom racionálnejšie a efektívnejšie. S prenesením úloh na mesto štát poskytne mestu potrebné finančné a iné materiálne prostriedky. Rozsah prenesenej pôsobnosti je vymedzený zákonom č. 416/2002 Z.z.
  2. Výkon štátnej správy prenesený na mesto zákonom riadi a kontroluje vláda. Mesto pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb vo veciach preneseného výkonu štátnej správy koná podľa osobitných zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov; v ostatných prípadoch sa riadi aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktmi ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy
  3. Mesto podlieha dozoru štátu v rozsahu vymedzenom osobitnými zákonmi 10)
  4. V záujme plnenia úloh mesto spolupracuje s orgánmi štátu. Orgány štátu poskytujú mestu pomoc v odborných veciach a potrebné údaje z jednotlivých evidencií vedených orgánmi štátu a podieľajú sa na odbornej príprave zamestnancov mesta a poslancov mestského zastupiteľstva. Mesto poskytuje orgánom štátu potrebné údaje pre jednotlivé evidencie vedené orgánmi štátu alebo pre úradné konania v rozsahu vymedzenom osobitnými zákonmi
  5. Mesto poskytuje súčinnosť pri zabezpečovaní kancelárskych priestorov a iných nebytových priestorov pre štátny orgán, ktorý má na jeho území sídlo alebo pracovisko

§ 7
Všeobecne záväzné nariadenia mesta

  1. Mesto môže vydávať všeobecne záväzné nariadenia na plnenie úloh samosprávy (ďalej len “samosprávne VZN”) a všeobecne záväzné nariadenia na plnenie úloh štátnej správy (ďalej len “správne VZN”)
  2. Samosprávnym VZN mesto uplatňuje svoju samostatnú legislatívnu pôsobnosť. Na vydanie samosprávneho VZN nie je potrebné osobitné splnomocnenie uvedené v zákone. Samosprávne VZN nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom
  3. Správnym VZN mesto uplatňuje prenesenú pôsobnosť na základe splnomocnenia zákona a v jeho medziach. Správne VZN nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády a so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy
  4. Nariadenie sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením nariadenia na úradnej tabuli v meste najmenej na 15 dní; účinnosť nadobúda pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti. V prípade živelnej pohromy alebo všeobecného ohrozenia, ak je to potrebné na odstraňovanie následkov živelnej pohromy alebo na zabránenie škodám na majetku, možno určiť skorší začiatok účinnosti nariadenia
  5. Vyvesenie nariadenia na úradnej tabuli v meste je podmienkou jeho platnosti
  6. Nariadenia sú každému prístupné na Mestskom úrade v Krupine (ďalej len “mestský úrad”) a zverejňujú sa aj na internetovej stránke mesta

§ 8
Financovanie mesta

  1. Mesto financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov, zo štátnych dotácií, ako aj z ďalších zdrojov. Vlastnými príjmami v rozsahu podľa osobitných predpisov sú:
    • príjmy z majetku mesta a z majetku prenechaného mestu do užívania (nájmu)
    • výnosy z miestnych daní a z miestnych poplatkov
    • podiely na daniach v správe štátu
    • výnosy z pokút uložených za priestupky
    • iné príjmy
  2. Mesto môže na plnenie svojich úloh použiť návratné zdroje financovania a prostriedky mimo rozpočtových peňažných fondov.
  3. Na plnenie rozvojového programu mesta alebo na plnenie inej úlohy, na ktorej má štát záujem, možno mestu poskytnúť štátnu dotáciu. Použitie štátnej dotácie je preskúmateľné štátnym orgánom podľa osobitných predpisov
  4. Mesto môže svoje úlohy financovať aj z prostriedkov združených s inými obcami, so samosprávnymi krajmi a s inými právnickými osobami alebo fyzickými osobami
  5. Mesto si môže na plnenie svojich úloh zriadiť mimo rozpočtové peňažné fondy. Na plnenie úloh spoločných pre viac obcí alebo z iného dôvodu môžu obce zriadiť spoločný fond; správu fondu vykonáva rada fondu ustanovená obcami, ktoré fond zriadili, a to podľa dohodnutých pravidiel

§ 9
Rozpočet mesta

  1. Základom finančného hospodárenia mesta je rozpočet mesta, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka
  2. Rozpočet mesta obsahuje príjmy a výdavky spojené s činnosťou samosprávy, finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, k rozpočtu samosprávneho kraja a finančné vzťahy k právnickým osobám a fyzickým osobá
  3. Pred schválením je rozpočet mesta zverejnený najmenej na 15 dní na úradnej tabuli v meste a na internetovej stránke mesta, aby sa k nemu mohli obyvatelia mesta vyjadriť; to platí aj o záverečnom účte mesta, ako aj o návrhu na vyhlásenie dobrovoľnej zbierky
  4. Prebytky rozpočtu mesta možno previesť do mimo rozpočtového peňažného fondu mesta alebo do rozpočtu mesta na ďalší kalendárny rok
  5. Mesto vedie účtovníctvo podľa osobitného zákona 11). Ročnú účtovnú závierku mesta overuje audítor 12). Audítor overuje aj ďalšie skutočnosti ustanovené osobitným zákonom 13)
  6. Postavenie rozpočtu mesta, jeho tvorbu a obsah, pravidlá rozpočtového hospodárenia, tvorbu a použitie mimo rozpočtových zdrojov, spôsob finančného vyrovnávania medzi obcami, vzťahy k štátnemu rozpočtu a k rozpočtu samosprávneho kraja ustanovuje osobitný zákon 13)
  7. Mestské zastupiteľstvo schvaľuje rozpočet mesta a jeho zmeny, kontroluje jeho čerpanie a schvaľuje záverečný účet mesta. Záverečný účet schvaľuje mestské zastupiteľstvo do 30.4. nasledujúceho roka
  8. Mestské zastupiteľstvo môže vyhlásiť dobrovoľnú verejnú zbierku 14).

§ 10
Majetok mesta

  1. Majetkom mesta sú veci vo vlastníctve mesta a majetkové práva mesta. Majetkom mesta sú veci a majetkové práva, ktoré mesto nadobudlo na základe osobitného zákona 15) a ďalšie veci a majetkové práva, ktoré mesto získava v rámci svojej činnosti a pri hospodárení s vlastným majetkom.
  2. Majetok mesta slúži na plnenie úloh mesta
  3. Majetok mesta sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať. Darovanie nehnuteľného majetku mesta je neprípustné, ak osobitný predpis neustanovuje inak
  4. Majetok mesta možno použiť najmä na verejné účely, na podnikateľskú činnosť a na výkon samosprávy mesta
  5. Majetok mesta, ktorý slúži na verejné účely (najmä pre miestne komunikácie a iné verejné priestranstvá), je verejne prístupný a možno ho obvyklým spôsobom používať, ak jeho používanie mesto neobmedzilo
  6. Majetok mesta a nakladanie s ním upravuje osobitný zákon 15).

§ 11
Hospodárenie s majetkom mesta

  1. Orgány mesta a organizácie sú povinné hospodáriť s majetkom mesta a s majetkom v štátnom vlastníctve, ktorý bol mestu zverený, v prospech rozvoja mesta a jeho občanov a ochrany a tvorby životného prostredia
  2. Orgány mesta a organizácie sú povinné majetok mesta zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať. Sú povinné najmä:
    • udržiavať a užívať majetok
    • chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím
    • používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi
    • viesť majetok v účtovníctve podľa osobitného predpisu
  3. Hospodárenie s majetkom mesta upravujú zásady, ktoré schvaľuje mestské zastupiteľstvo
  4. Mesto môže zveriť svoj majetok do správy rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie 16), ktorú zriadilo podľa osobitného zákona 17). Všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom mesta musia mať písomnú formu, inak sú neplatné
  5. Pod správou mestského majetku sa rozumie oprávnenie majetok mesta držať, užívať, brať úžitky a nakladať s ním v súlade s osobitným zákonom 18) a so zásadami
  6. Mesto môže svoj majetok vložiť ako vklad do obchodnej spoločnosti alebo môže zo svojho majetku založiť inú právnickú osobu 19)
  7. Evidenciu o stave a pohybe majetku mesta vedie mestský úrad

DRUHÁ HLAVA
ORGÁNY MESTA

§ 12

  1. Orgánmi mesta sú:
    • mestské zastupiteľstvo mesta Krupina (ďalej len “mestské zastupiteľstvo)
    • primátor mesta Krupina (ďalej len “primátor”)
  2. Mestské zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány, najmä mestskú radu, komisie a určuje im náplň práce; môže zriadiť a zrušiť aj ďalšie svoje orgány a útvary, ak tak ustanovuje osobitný zákon.
  3. Orgánmi mestského zastupiteľstva sú:
    • mestská rada mesta Krupina (ďalej len “mestská rada”)
    • komisie
  4. Mestské zastupiteľstvo ako svoj poriadkový útvar zriaďuje Mestskú políciu mesta Krupina (ďalej len “mestská polícia”) 20).
  5. Mestské zastupiteľstvo zriaďuje Mestský hasičský zbor mesta Krupina (ďalej len “mestský hasičský zbor”) 21).

§ 13
Mestské zastupiteľstvo

  1. Mestské zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor mesta zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi mesta. Volebné pravidlá upravuje osobitný predpis 22). Funkčné obdobie poslancov mestského zastupiteľstva je štyri roky a končí sa zložením sľubu poslancov novozvoleného mestského zastupiteľstva
  2. Funkcia poslanca mestského zastupiteľstva je nezlučiteľná s funkciou:
    • primátora
    • zamestnanca mesta
    • štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej mestom
    • podľa osobitného zákona 23).
  3. Počet poslancov mestského zastupiteľstva na celé volebné obdobie určí pred voľbami mestské zastupiteľstvo, v rozpätí od 11 do 13 poslancov
  4. Mestské zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života mesta, najmä mu je vyhradené:
    • určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom mesta a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním
    • schvaľovať rozpočet mesta a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet mesta, schvaľovať emisiu komunálnych dlhopisov
    • schvaľovať zmluvy uzatvárané v rámci spolupráce obcí 24)
    • rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí dlhu a o prevzatí ručiteľského záväzku
    • schvaľovať územný plán mesta alebo jeho časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života mesta
    • rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane alebo miestneho poplatku podľa osobitných predpisov
    • určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku
    • vyhlasovať hlasovanie obyvateľov mesta o najdôležitejších otázkach života a rozvoja mesta a zvolávať verejné zhromaždenia občanov
    • uznášať sa na nariadeniach
    • schvaľovať dohody o medzinárodnej spolupráci a členstvo mesta v medzinárodnom združení územných celkov alebo územných orgánov
    • určovať organizáciu mestského úradu a určovať plat primátora a hlavného kontrolóra
    • schvaľovať poriadok odmeňovania zamestnancov mesta vypracovaný podľa osobitného predpisu, ako aj ďalšie predpisy (rokovací poriadok a pod.)
    • zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie mesta a na návrh primátora vymenúvať a odvolávať ich vedúcich (riaditeľov), zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľovať zástupcov mesta do ich orgánov, ako aj schvaľovať majetkovú účasť mesta v právnickej osobe
    • schvaľovať združovanie mestských prostriedkov a činností a účasť v združeniach, ako aj zriadenie spoločného regionálneho alebo záujmového fondu
    • zriaďovať a zrušovať orgány potrebné na samosprávu mesta a určovať náplň ich práce
    • udeľovať čestné občianstvo mesta, mestské vyznamenania a ceny
    • ustanoviť erb mesta, vlajku mesta, pečať mesta, prípadne znelku mesta
  5. Mestské zastupiteľstvo ďalej:
    • schvaľuje štatút mesta
    • rozhoduje o odvolaniach voči rozhodnutiam mestskej rady
    • rozhoduje o zložení a úlohách komisií
    • rozhoduje o zriadení výborov v mestských častiach a o vymedzení ich oprávnení
  6. Postavenie a pôsobnosť mestského zastupiteľstva, spôsob zvolávania ustanovujúceho zasadnutia mestského zastupiteľstva, prípravu a obsah rokovania mestského zastupiteľstva, prípravu materiálov na zasadnutia mestského zastupiteľstva a spôsob uznášania sa a prijímania uznesení upravuje rokovací poriadok mestského zastupiteľstva

§ 14
Účasť obyvateľov mesta na samospráve

  1. Mestské zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov mesta (miestne referendum), ak ide o:
    • zlúčenie mesta s iným mestom alebo obcou, rozdelenie alebo zrušenie mesta, ako aj o zmenu názvu mesta
    • odvolanie primátora
    • petíciu skupiny obyvateľov mesta, ktorú podpísalo aspoň 30% oprávnených voličov do orgánov samosprávy mesta
  2. Mestské zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov mesta o rozdelení mesta, ak sú splnené podmienky rozdelenia uvedené v osobitnom zákone 25).
  3. Mestské zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov mesta o odvolaní primátora, ak:
    • o to petíciou požiada aspoň 30% oprávnených voličov do orgánov samosprávy mesta
    • hrubo alebo opakovane zanedbáva povinnosti primátora, porušuje Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony a ostatné všeobecne záväzné právne predpisy
    • neprítomnosť alebo nespôsobilosť primátora na výkon funkcie trvá dlhšie ako šesť mesiacov
  4. O návrhu podľa odseku 3 písm. a) druhého bodu tohto článku rozhoduje mestské zastupiteľstvo nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých poslancov
  5. Petíciu podľa odseku 1 písm. c) tohto článku overujú aspoň traja poslanci určení mestským zastupiteľstvom, ktorí nemôžu byť členmi petičného výboru, a primátor; primátor neoveruje petíciu na vyhlásenie hlasovania obyvateľov mesta o odvolaní primátora. Ak petícia spĺňa náležitosti ustanovené osobitným zákonom 26) a ak ide o rozdelenie mesta, aj ďalšie náležitosti podľa osobitného zákona 27), mestské zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov mesta tak, aby sa uskutočnilo do 90 dní od doručenia petície mestu; to platí aj v prípade petície na vyhlásenie hlasovania obyvateľov mesta o odvolaní primátora
  6. Mestské zastupiteľstvo môže vyhlásiť hlasovanie obyvateľov mesta aj pred rozhodnutím o ďalších dôležitých veciach samosprávy mesta
  7. Výsledky hlasovania obyvateľov mesta sú platné, ak sa na ňom zúčastnila aspoň polovica oprávnených voličov do orgánov samosprávy mesta, a ak bolo rozhodnutie prijaté nadpolovičnou väčšinou platných hlasov účastníkov hlasovania obyvateľov mesta. Mestské zastupiteľstvo vyhlási výsledky hlasovania obyvateľov mesta do troch dní od doručenia zápisnice o výsledkoch hlasovania na úradnej tabuli
  8. Na prerokovanie mestských vecí môže mestské zastupiteľstvo zvolať verejné zhromaždenie obyvateľov mesta alebo jej časti

§ 15
Primátor

  1. Primátor mesta je predstaveným mesta a jeho najvyšším výkonným orgánom. Funkcia primátora je verejnou funkciou. Funkčné obdobie primátora sa skončí zložením sľubu novozvoleného primátora. Spôsob voľby primátora upravuje osobitný zákon 28).
  2. Funkcia primátora je nezlučiteľná s funkciou:
    • poslanca mestského zastupiteľstva
    • zamestnanca mesta
    • štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej mestom
    • predsedu samosprávneho kraja
    • vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy
    • podľa osobitného zákona 29)
  3. Primátor
    • zvoláva a vedie zasadnutia mestského zastupiteľstva a mestskej rady a podpisuje ich uznesenia
    • vykonáva mestskú správu
    • zastupuje mesto vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám
    • rozhoduje vo všetkých veciach správy mesta, ktoré nie sú zákonom alebo týmto štatútom vyhradené mestskému zastupiteľstvu
    • uchováva vlajku mesta a pečať mesta
    • používa mestské insígnie
  4. Primátor je štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych vzťahoch mesta a v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov mesta; v administratívnoprávnych vzťahoch je správnym orgánom. V rámci svojej riadiacej právomoci je primátor oprávnený vydávať príkazy primátora
  5. Primátor môže zriadiť rady primátora ako svoje stále alebo dočasné poradné orgány, pričom zároveň určí ich zloženie a úlohy
  6. Primátor môže pozastaviť výkon uznesenia mestského zastupiteľstva podľa pravidiel určených osobitným zákonom 30) a rokovacím poriadkom mestského zastupiteľstva
  7. Primátor môže právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie uložiť pokutu do 200 000 Sk, ak:
    • poruší nariadenie
    • neudržuje čistotu a poriadok na užívanom pozemku alebo na inej nehnuteľnosti, a tým naruší vzhľad alebo prostredie mesta, alebo ak znečistí verejné priestranstvo alebo odkladá veci mimo vyhradených miest
    • nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú primátorom poskytnúť osobnú pomoc alebo vecnú pomoc počas odstraňovania a pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo pri inej mimoriadnej udalosti
  8. Platové pomery primátora upravuje osobitný zákon 31).
  9. Mandát primátora zaniká
    • odmietnutím sľubu alebo zložením sľubu s výhradou
    • uplynutím funkčného obdobia
    • vzdaním sa mandátu
    • právoplatným odsúdením za úmyselný trestný čin alebo právoplatným odsúdením za trestný čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený
    • pozbavením spôsobilosti na právne úkony alebo obmedzením spôsobilosti na právne úkony
    • vyhlásením výsledku hlasovania obyvateľov mesta o odvolaní primátora, ktorým sa rozhodlo o odvolaní primátora
    • zmenou trvalého pobytu mimo územia mesta
    • v prípadoch nezlučiteľnosti funkcie primátora s funkciami určenými podľa osobitného zákona 32), ak primátor do 30 dní odo dňa vzniku nezlučiteľnosti funkcie neurobí relevantný úkon na odstránenie tohto rozporu
    • smrťou
    • rušením mesta
  10. Vzdanie sa mandátu primátora sa musí urobiť písomne a jeho účinky nastávajú doručením Mestskému úradu v Krupine. Vzdanie sa mandátu nemožno vziať späť.

§ 16
Zástupca primátora

  1. Zástupca primátora zastupuje primátora v celom rozsahu jeho právomocí počas jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie
  2. Na návrh primátora zvolí zástupcu primátora spravidla na celé funkčné obdobie mestské zastupiteľstvo z poslancov mestského zastupiteľstva. Ak zanikne mandát primátora pred uplynutím funkčného obdobia a nie je zvolený zástupca primátora, mestské zastupiteľstvo ho zvolí aj bez návrhu primátora. Mestské zastupiteľstvo môže zástupcu primátora kedykoľvek odvolať 3/5 väčšinou prítomných poslancov
  3. Zástupca primátora je po celé svoje funkčné obdobie členom mestskej rady; v čase, keď zastupuje primátora, zvoláva a vedie zasadnutie mestskej rady
  4. Zástupca primátora zvolá mestské zastupiteľstvo v prípadoch podľa článku 14 odseku 3 tohto štatútu, ak ho nezvolá primátor
  5. Ak zanikne mandát primátora pred uplynutím funkčného obdobia, plní úlohy primátora v plnom rozsahu zástupca primátora. Zastupovanie sa skončí zložením sľubu novozvoleného primátora
  6. Zástupcovi primátora, ktorý plní úlohy primátora podľa odseku 5 tohto článku, patrí plat podľa osobitného zákona 33).

§ 17
Mestská rada

  1. Mestská rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom mestského zastupiteľstva. Plní úlohy podľa rozhodnutia mestského zastupiteľstva. Zároveň plní funkciu poradného orgánu primátora.
  2. Mestská rada je zložená z poslancov mestského zastupiteľstva, ktorých volí mestské zastupiteľstvo na celé funkčné obdobie. Počet členov mestskej rady tvorí najviac tretinu počtu poslancov mestského zastupiteľstva. V zložení mestskej rady sa prihliada na zastúpenie politických strán v mestskom zastupiteľstve. Mestskú radu a jej členov môže mestské zastupiteľstvo kedykoľvek odvolať.
  3. Mestská rada
    • rozpracúva a zabezpečuje plnenie úloh vyplývajúcich z uznesení mestského zastupiteľstva a organizuje prípravu podkladov na zasadnutie mestského zastupiteľstva
    • pripravuje zasadnutie mestského zastupiteľstva a predkladá mu vlastné návrhy
    • organizuje a zjednocuje činnosť komisií mestského zastupiteľstva
    • zaujíma stanoviská vo veciach predložených primátorom na prerokovanie
    • povoľuje používanie erbu mesta iným fyzickým a právnickým osobám pôsobiacim na území mesta
    • plní ďalšie úlohy podľa rozhodnutia mestského zastupiteľstva
  4. Spôsob volieb členov mestskej rady upravuje rokovací poriadok mestského zastupiteľstva. Spôsob rokovania mestskej rady určuje rokovací poriadok mestskej rady.

§ 18
Komisie mestského zastupiteľstva

  1. Mestské zastupiteľstvo môže zriaďovať komisie ako svoje stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány.
  2. Komisie sú zložené z poslancov mestského zastupiteľstva a z ďalších osôb zvolených mestským zastupiteľstvom.
  3. Zloženie a úlohy komisií vymedzuje mestské zastupiteľstvo.

§19
Mestský úrad

  1. Mestský úrad je výkonným orgánom mestského zastupiteľstva a primátora, zložený zo zamestnancov mesta. Zabezpečuje organizačné a administratívne veci mestského zastupiteľstva a primátora, ako aj orgánov zriadených mestským zastupiteľstvom.
  2. Mestský úrad najmä:
    • zabezpečuje písomnú agendu orgánov mesta a orgánov mestského zastupiteľstva a je podateľňou a výpravňou písomností mesta
    • zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie mestského zastupiteľstva, mestskej rady a komisií
    • vypracúva písomné vyhotovenia všetkých rozhodnutí primátora vydaných v správnom konaní
    • vykonáva nariadenia a uznesenia mestského zastupiteľstva a rozhodnutia primátora
    • zabezpečuje ďalšie činnosti, ktoré súvisia s originálnymi kompetenciami danými zákonmi
    • zabezpečuje ďalšie činnosti, ktoré súvisia s preneseným výkonom štátnej správy danými zákonmi
  3. Mestský úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta mestského úradu; prednostu vymenúva a odvoláva primátor 34). V rámci svojej riadiacej právomoci je prednosta oprávnený vydávať príkazy prednostu.
  4. Prednosta mestského úradu je zamestnancom mesta, ktorý zodpovedá za svoju činnosť primátorovi. Spolu s ním podpisuje zápisnice zo zasadnutí mestského zastupiteľstva.
  5. Prednosta mestského úradu sa zúčastňuje zasadnutí mestského zastupiteľstva a mestskej rady s hlasom poradným.
  6. Postavenie a pôsobnosť mestského úradu, vzťah orgánov mesta a orgánov mestského zastupiteľstva k mestskému úradu, organizačnú štruktúru a deľbu práce v rámci mestského úradu, vzájomné vzťahy, vzťahy k orgánom štátnej správy, vyšších územných celkov, k Slovenskému odborovému zväzu a k iným organizáciám a vzťahy k organizáciám, ku ktorým plní mesto zakladateľskú alebo zriaďovateľskú funkciu, upravuje organizačný poriadok mestského úradu.

§ 20
Hlavný kontrolór

  1. Hlavného kontrolóra volí a odvoláva mestské zastupiteľstvo na šesť rokov a po uplynutí tohto obdobia sa jeho pracovnoprávny vzťah k mestu skončí. Hlavný kontrolór je zamestnancom mesta a za svoju činnosť zodpovedá mestskému zastupiteľstvu. Mesto zriaďuje útvar hlavného kontrolóra.
  2. Hlavný kontrolór najmä:
    • vykonáva kontrolu príjmov a výdavkov rozpočtu mesta a hospodárenia s majetkom mesta, ako aj hospodárenia rozpočtových a príspevkových organizácií mesta
    • vypracúva odborné stanoviská k návrhu rozpočtu mesta a záverečného účtu mesta pred ich schválením v mestskom zastupiteľstve
    • predkladá výsledky kontroly priamo mestskému zastupiteľstvu
    • predkladá mestskému zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o výsledkoch kontrolnej činnosti
    • spolupracuje s príslušnými štátnymi orgánmi vo veciach kontroly hospodárenia s prostriedkami pridelenými mestu zo štátneho rozpočtu
  3. Hlavný kontrolór sa zúčastňuje na zasadnutiach mestského zastupiteľstva a mestskej rady s hlasom poradným.
  4. Hlavný kontrolór je oprávnený nahliadať do účtovných a pokladničných dokladov, ako aj do iných dokumentov týkajúcich sa pokladničných operácií, vedenia účtovníctva, nakladania s majetkom mesta a do iných dokladov potrebných na výkon kontroly.
  5. Funkcia hlavného kontrolóra je nezlučiteľná s funkciou
    • poslanca mestského zastupiteľstva
    • primátora
    • člena orgánu právnickej osoby založenej alebo zriadenej mestom
    • podľa osobitného zákona 35)
  6. Výkon funkcie hlavného kontrolóra sa skončí
    • vzdaním sa funkcie
    • odvolaním z funkcie
    • uplynutím obdobia, na ktoré bol zvolený
    • smrťou
  7. Mestské zastupiteľstvo odvolá hlavného kontrolóra z funkcie, ak
    • bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo právoplatne odsúdený za trestný čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený
    • vykonáva funkciu podľa odseku 5 tohto článku
    • hrubo alebo opakovane zanedbáva povinnosti vyplývajúce z jeho funkcie
    • bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená

§ 21
Mestská polícia

  1. Mestská polícia je poriadkový útvar pôsobiaci pri zabezpečovaní verejného poriadku v meste, ochrany životného prostredia v meste a pri plnení úloh vyplývajúcich zo všeobecne záväzných nariadení mesta, z uznesení mestského zastupiteľstva a z rozhodnutí primátora.
  2. Činnosť mestskej polície riadi jej náčelník; náčelníka mestskej polície na návrh primátora vymenúva a odvoláva mestské zastupiteľstvo.
  3. Mestská polícia
    • zabezpečuje verejný poriadok v meste, spolupôsobí pri ochrane jej obyvateľov a iných osôb v meste pred ohrozením ich života a zdravia
    • spolupôsobí s príslušnými útvarmi Policajného zboru pri ochrane majetku mesta, majetku občanov, ako aj iného majetku v meste pred poškodením, zničením, stratou alebo pred zneužitím i s využitím ústrední zabezpečujúcich signalizáciu a iných zabezpečovacích systémov (pulty centrálnej ochrany)
    • dbá o ochranu životného prostredia v meste
    • dbá o dodržiavanie poriadku, čistoty a hygieny v uliciach, iných verejných priestranstvách a verejne prístupných miestach
    • vykonáva všeobecne záväzné nariadenia mesta, uznesenia mestského zastupiteľstva a rozhodnutia primátora
    • ukladá a vyberá v blokovom konaní pokuty za priestupky ustanovené osobitným predpisom 36) a tiež za priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky 37) spáchané neuposlúchnutím zákazu, ktorý vyplýva z úpravy cestnej premávky vykonanej dopravnými značkami alebo dopravnými zariadeniami 38), objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje zákon
    • oznamuje príslušným orgánom porušenie právnych predpisov, ktoré zistí pri plnení svojich úloh a ktorých riešenie nepatrí do pôsobnosti mesta
    • plní úlohy na úseku prevencie v rozsahu pôsobnosti ustanovenej osobitným zákonom 39).
  4. Mesto môže vymedziť mestskej polícii aj ďalšie úlohy, ak to ustanovujú osobitné zákony.
  5. Organizáciu, objem mzdových prostriedkov a rozsah technických prostriedkov mestskej polície určuje mestské zastupiteľstvo s prihliadnutím na rozsah jej úloh.
  6. Mestskú políciu tvoria zamestnanci mestskej polície, ktorí sú zamestnancami mesta Krupina. Pri plnení úloh majú postavenie verejného činiteľa.
  7. Postavenie, úlohy, organizačnú štruktúru, vzájomné vzťahy, vzťahy k orgánom štátnej správy a k iným organizáciám upravuje osobitný zákon 40), pracovný poriadok mesta a mestskej polície, štatút polície a všeobecne záväzné nariadenie mesta.

§ 22
Dobrovoľný mestský hasičský zbor

  1. Dobrovoľný mestský hasičský zbor je útvar zriadený na plnenie úloh súvisiacich so zdolávaním požiarov a vykonávaním záchranných prác pri živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach.
  2. Na čele dobrovoľného mestského hasičského zboru je veliteľ, ktorého volí a odvoláva mestské zastupiteľstvo v súlade s podmienkami uvedenými v osobitnom zákone 41).
  3. Dobrovoľný mestský hasičský zbor:
    • vykonáva záchranu osôb ohrozených požiarom a zdoláva požiare
    • vykonáva záchranu zvierat a majetku ohrozených požiarom
    • vykonáva záchranné práce pri živelných pohromách
    • poskytuje pomoc podľa svojich technických možností a odbornej kvalifikácie pri bezprostrednom ohrození života osôb pri nehodách a iných mimoriadnych udalostiach
    • zabezpečuje akcieschopnosť hasičskej jednotky a jej vecných prostriedkov
    • vykonáva v určenom rozsahu odbornú prípravu svojich členov
    • ohlasuje bez zbytočného odkladu okresnému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru zásahy pri zdolávaní požiarov a pri vykonávaní záchranných prác počas živelných pohrôm a iných mimoriadnych udalostí
    • vypracováva a vedie dokumentáciu dobrovoľného mestského hasičského zboru
  4. Podrobnosti o fungovaní a chode dobrovoľného mestského hasičského zboru upravuje osobitný zákon41) a požiarny poriadok mesta.

§ 23
Preventívne protipožiarne kontroly



Preventívne protipožiarne kontroly právnických a fyzických osôb, ako aj majetku mesta vykonáva kontrolná skupina menovaná primátorom mesta.

§ 24
Poslanci mestského zastupiteľstva



Oprávnenia a povinnosti poslancov

  1. Poslanec mestského zastupiteľstva /ďalej len poslanec/ je povinný najmä:
    • zložiť sľub na prvom zasadnutí mestského zastupiteľstva, na ktorom sa zúčastní
    • zúčastňovať sa na zasadnutiach mestského zastupiteľstva a jeho orgánov do ktorých bol zvolený
    • dodržiavať štatút a rokovací poriadok a ďalšie predpisy týkajúce sa orgánov, do ktorých bol zvolený
    • obhajovať záujmy mesta a jeho obyvateľov
    • poslanec je povinný na požiadanie informovať voličov o svojej činnosti mestského zastupiteľstva
  2. Mandát poslanca zaniká:
    • odmietnutím sľubu alebo zložením sľubu s výhradou
    • uplynutím funkčného obdobia
    • vzdaním sa mandátu
    • právoplatným odsúdením za úmyselný trestný čin alebo právoplatným odsúdením za trestný čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený
    • pozbavením spôsobilosti na právne úkony alebo obmedzením spôsobilosti na právne úkony
    • zmenou trvalého pobytu mimo územia mesta
    • ak počas jedného roka nie je spôsobilý zúčastňovať sa na zasadnutiach mestského zastupiteľstva
    • v prípadoch podľa § 11 ods. 2 zákona o obecnom zriadení
    • zrušením mesta
    • smrťou
  3. Poslanec je oprávnený najmä:
    • predkladať mestskému zastupiteľstvu i ostatným orgánom návrhy
    • interpelovať primátora, členov mestskej rady, hlavného kontrolóra, prednostu mestského úradu, hlavného architekta a náčelníka mestskej polície vo veciach týkajúcich sa výkonu ich práce a požadovať od nich informácie a vysvetlenie, podrobnejšiu úpravu interpelácií obsahuje Rokovací poriadok mestského zastupiteľstva
    • požadovať od riaditeľov právnických osôb založených alebo zriadených mestom vysvetlenia vo veciach týkajúcich sa ich činnosti,
    • požadovať informácie a vysvetlenia od fyzických a právnických osôb, ktoré vykonávajú v meste podnikateľskú činnosť, vo veciach týkajúcich sa dôsledkov ich podnikania v meste
    • zúčastňovať sa na previerkach, kontrolách a na vybavovaní sťažností a oznámení, ktoré uskutočňujú orgány mesta
    • požadovať vysvetlenia od štátnych orgánov vo veciach potrebných pre riadny výkon poslaneckej funkcie

§ 25
Poslanecké náhrady

  1. Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo obdobného pomeru. Za jej výkon však môže mesto poskytnúť odmenu. Poslancovi patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie poslanca vznikli, podľa osobitných predpisov platných pre zamestnancov v pracovnom pomere.
  2. Poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného alebo obdobného pomeru. Zamestnávatelia umožňujú poslancom výkon funkcie podľa osobitných predpisov, to platí aj o členoch komisií, ktorí nie sú poslancami. Mesto uhrádza zamestnávateľom na požiadanie náhradu za vyplatenú náhradu mzdy alebo inej odmeny za prácu. Poslancom, ktorí nie sú v pracovnom alebo obdobnom pomere, mesto poskytuje náhradu ušlého zárobku.
  3. Poslancovi, ktorý je na výkon funkcie dlhodobo uvoľnený zo zamestnania, patrí namiesto mzdy alebo inej odmeny v zamestnaní primeraný plat od mesta. Jeho pracovný vzťah v doterajšom zamestnaní zostáva zachovaný za podmienok podľa osobitných predpisov.

§26
Sľub poslanca



Poslanec mestského zastupiteľstva skladá sľub, ktorý znie: “Sľubujem na svoju česť a svedomie, že budem riadne plniť svoje povinnosti, ochraňovať záujmy mesta, dodržiavať Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony a ostatné všeobecne záväzné právne predpisy a pri výkone svojej funkcie poslanca mestského zastupiteľstva ich budem uplatňovať podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia.

§ 27
Poslanecké kluby

  1. Na účinné vykonávanie poslaneckého mandátu, na prehĺbenie politickej spolupráce, výmeny názorov a na podporu poslaneckej iniciatívy môžu poslanci vytvárať poslanecké kluby.
  2. Poslanecké kluby vedú svojich členov k iniciatívnemu výkonu funkcie a k rozvíjaniu aktívnej politickej práce medzi voličmi.
  3. Spôsob vzniku poslaneckých klubov, ich pôsobnosť a činnosť upravuje Rokovací poriadok mestského zastupiteľstva.

TRETIA HLAVA
SYMBOLY A OCENENIA MESTA

§ 28
Symboly mesta

  1. Symbolmi mesta sú
    • erb mesta
    • vlajka mesta
    • pečať mesta
  2. Erb mesta je zapísaný v Heraldickom registri Slovenskej republiky, ktorý vedie Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky. Okrem malého erbu zapísaného v Heraldickom registri SR, mesto na reprezentáciu používa aj veľký erb. Popis a vyobrazenie malého a veľkého erbu mesta tvorí prílohu tohto štatútu.
  3. Vyobrazenie vlajky mesta tvorí prílohu tohto štatútu.
  4. Pečať mesta je okrúhleho tvaru s malým erbom mesta o priemere 36 mm a s kruhopisom „MESTO KRUPINA“. Pečať s malým erbom sa používa pri administratívnych úkonoch. Okrem pečate s malým erbom s rozmerom 36 mm orgány mesta používajú pečiatkovadlo o rozmere 24 mm, ďalej na reprezentačné účely používa mesto i pečať s veľkým erbom o rozmere 36 mm. Vyobrazenie pečatí s malým a veľkým erbom mesta tvorí prílohu tohto štatútu.
  5. Reprezentačné pečiatkovadlá, pečatidlá a insígnie primátora mesta, ako i ďalšie symbolové a hodnostné znaky môžu okrem malého erbu obsahovať prípadne i ďalšie modifikácie erbu (napríklad s využitým veľkým erbom mesta).

§ 29
Používanie symbolov mesta

  1. Symboly mesta uvedené v článku 28 odseku 1 tohto štatútu používa mesto pri výkone samosprávy.
  2. Mestský erb používa mesto a ním riadené organizácie v historickej kontinuite:
    • na insígniách primátora
    • na pečiatkach a razidlách primátora, mestského zastupiteľstva, mestskej rady, mestského úradu, útvaru hlavného kontrolóra a mestskej polície, prípadne na pečiatkach organizácií mestom riadených
    • v záhlaví dokumentov, listín, písomností a tlačovín orgánov mesta, orgánov mestského zastupiteľstva, mestského úradu, útvaru hlavného kontrolóra, mestskej polície a organizácií mestom riadených
    • na tlačovinách a publikáciách mesta
    • na označeniach budov, reprezentačných siení mesta, kancelárií, pokiaľ všeobecne záväzné predpisy nenariaďujú používať štátny znak
    • na hnuteľných predmetoch v majetku mesta a jeho organizácií
    • na služobných odznakoch, rovnošatách, prípadne na jednotných spoločenských či športových úboroch zamestnancov mesta a sprievodcov mesta (len sprievodcovia v zmysle všeobecne záväzného nariadenia o sprievodcovskej činnosti na území mesta)
    • na iných reklamných a propagačných materiáloch súvisiacich s prezentáciou mesta, jeho orgánov a organizácií ním riadených
  3. Mestská rada môže povoliť používanie erbu mesta, prípadne jeho heraldických modifikácií, aj iným fyzickým a právnickým osobám pôsobiacim na území mesta, len na ich písomnú žiadosť s pripojeným návrhom a náčrtom o forme a umiestnení erbu. Povolenie nie je potrebné na vedeckú a pedagogickú činnosť ohľadom symboliky mesta. Technické a administratívne zabezpečenie bude vykonávať mestský úrad, ktorý bude zároveň oprávnený kontrolovať správnosť používania symbolov mesta. O povolení použiť symboly mesta politickým stranám a ich predstaviteľom mestská rada nerozhoduje. Touto otázkou sa mestská rada zaoberá a mestskému zastupiteľstvu odporúča prípadne neodporúča, podobne ako príslušná komisia.
  4. Používanie erbu a iných symbolov mesta sa zakazuje politickým stranám a ich orgánom. Zákaz sa vzťahuje aj pre používanie symbolov mesta na tlačových výstupoch, ako aj pre organizovanie (spoluorganizovanie) akcií a vydávanie (spoluvydávanie) letákov, pozvánok atp. politickými stranami, vrátane  akcií a tlačovín vydávaných spolu s Mestom Krupina alebo jeho predstaviteľmi. Výnimku, teda povoliť použitie symbolov mesta na vyššie spomínaných tlačovinách, môže svojím rozhodnutím MsZ nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov spravidla na návrh mestskej rady a príslušnej komisie.
  5. Všetci používatelia erbu a vlajky mesta musia tieto symboly používať dôstojne a nedopustiť ich poškodenie a hanobenie. V prípade rozporu s týmito zásadami, v prípade nesprávneho používania alebo v iných prípadoch hodných zreteľa, môže mestská rada kedykoľvek zakázať používanie týchto symbolov.
  6. Orgány a organizácie mesta používajú vlajku mesta v súlade s platnými predpismi pri slávnostných príležitostiach na výzdobu budov, ulíc, námestí a siení. Pri spoločnom používaní štátnej zástavy s vlajkou mesta patrí prednosť štátnej zástave. Vlajku mesta je možné používať na označenie budov samosprávy mesta.
  7. Mesto označuje erbom mesta a vlajkou mesta budovu radnice, zasadaciu miestnosť mestského zastupiteľstva a úradnú miestnosť primátora.
  8. Insígnie mesta je oprávnený používať iba primátor, prípadne poslanci mestského zastupiteľstva, ktorí zastupujú primátora počas jeho neprítomnosti alebo sú poverení jeho zastupovaním pri protokolárnych úkonoch.

§ 30

Čestné občianstvo a ceny

Mestské zastupiteľstvo a primátor mesta môže udeliť tieto verejné uznania:

  1. Čestné občianstvo mesta Krupina
  2. Cena mesta Krupina
  3. Cena primátora mesta Krupina
  4. Pamätné tabule, busty alebo pomníky
  5. Zápis do pamätnej knihy mesta

1. Čestné občianstvo

  1. Osobám, ktoré sa obzvlášť významným spôsobom zaslúžili o rozvoj a zveľadenie mesta, ochranu jeho záujmov a šírenie dobrého mena doma i vo svete, alebo ktorí obohatili ľudské poznanie vynikajúcimi tvorivými výkonmi, môže mestské zastupiteľstvo udeliť Čestné občianstvo mesta Krupina. Toto ocenenie sa udeľuje len
    vo výnimočných prípadoch.
  2. O udelení Čestného občianstva rozhoduje mestské zastupiteľstvo spravidla na návrh primátora 3/5 väčšinou všetkých poslancov.
  3. O udelení Čestného občianstva sa vydáva listina, ktorú podpisuje primátor.
  4. Čestný občan sa pri tejto príležitosti alebo pri svojej prvej návšteve mesta zapisuje do pamätnej knihy mesta.
  5. Podrobnosti pre udeľovanie čestného občianstva mesta môže mestské zastupiteľstvo upraviť

2. Cena mesta Krupina

  1. Cena mesta Krupina jednotlivcom alebo kolektívom sa udeľuje za:

• vynikajúce tvorivé úkony a významné výsledky vedeckej, technickej, umeleckej, publicistickej, verejno-prospešnej a športovej činnosti,
• činnosť osôb, ktoré sa významným spôsobom pričinili o hospodársky a kultúrny rozvoj mesta, jeho propagáciu doma i v zahraničí,

• činnosť osôb pri záchrane ľudských životov a majetku mesta a jeho obyvateľov.

2. Návrhy na udelenie ceny môžu mestskému zastupiteľstvu predkladať poslanci, primátor príp. aj obyvatelia mesta. Návrhy musia byť riadne odôvodnené

3. Cenu mesta Krupina tvorí plaketa so symbolom mesta, peňažitá alebo vecná odmena podľa rozhodnutia mestského zastupiteľstva. K cene mesta sa vydáva listina o jeho udelení s podpisom primátora, v ktorom je uvedené meno (názov), dátum udelenia, pečiatka mesta a podpis primátora.

4. Cenu mesta Krupina slávnostne odovzdáva laureátom primátor mesta.

5. Cena mesta Krupina sa môže aj opätovne udeliť ročne najviac dvom laureátom alebo kolektívom, výnimočne aj viacerým.

6. Cena mesta Krupina sa môže opätovne udeliť tým istým osobám, najskôr však po uplynutí 5 rokov

7. Výnimočne sa môže cena udeliť jednotlivcovi i po jeho smrti – in memoriam. V takomto prípade sa cena odovzdá rodinným príslušníkom oceneného.

8. O udelení Ceny mesta rozhoduje mestské zastupiteľstvo spravidla na návrh primátora 3/5 väčšinou všetkých poslancov.

3. Cena primátora mesta Krupina

  1. Cenu primátora mesta Krupina navrhuje a udeľuje primátor mesta občanom mesta za úspešnú a záslužnú činnosť v prospech mesta a ďalším významným osobnostiam.
  2. Cenu primátora mesta Krupina tvorí finančný alebo vecný dar v hodnote, ktorú každoročne schváli mestské zastupiteľstvo.
  3. Cena primátora mesta Krupina sa môže udeliť ročne najviac piatim laureátom alebo kolektívom, výnimočne aj viacerým, a to po schválení mestským zastupiteľstvom.
  4. Záznamy sa vedú v kronike mesta Krupina, ktorá má obsahovať mená a hlavne údaje o ocenených, dátum udelenia cien, ako aj stručné zdôvodnenie, pre ktoré boli jednotlivým osobám udelené.

4. Pamätné tabule, busty alebo pomníky

  1. Ocenenie zhotovením a umiestnením pamätnej tabule, busty alebo pomníka sa udeľuje na návrh primátora, poslancov mestského zastupiteľstva alebo občanov mesta osobám, kolektívom alebo iným subjektom za vynikajúce výkony v oblasti vedy, techniky, kultúry, športu a v spoločensko-politickej oblasti, ktoré súvisia s mestom a ktorých význam presiahol regionálny rámec a majú nezastupiteľné miesto v histórii mesta.
  2. O zhotovení pamätnej tabule, busty alebo pomníka rozhoduje mestské zastupiteľstvo spravidla na návrh primátora 3/5 väčšinou všetkých poslancov.

 

5. Zápis do pamätnej knihy mesta

  1. Sa udeľuje osobám, alebo kolektívom ako uznanie mesta za významné zásluhy, životné úspechy, humanitné činy (darcovstvo krvi), prezentáciu mesta, športovú, publikačnú, umeleckú činnosť ako aj ostatnú významnú pozitívnu činnosť v prospech mesta, jeho obyvateľov, Slovenska alebo ľudstva.
  2. O udelení ocenenia rozhoduje spravidla na návrh primátora alebo príslušnej komisie mestské zastupiteľstvo nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov.
  3. V prípade významných politických, alebo športových či kultúrnych reprezentantov sa takého hlasovanie a súhlas nevyžaduje. Do pamätnej knihy sa zapisujú so súhlasom primátora mesta a v jeho neprítomnosti so súhlasom osoby zastupujúcej primátora.
  4. Zápis do pamätnej knihy je možné udeliť aj viac krát v po sebe nasledujúcich rokoch.
  5. O zápise do pamätnej knihy môže byť vydaná listina s menom (prípadne názvom), dátumom, pečiatkou a podpisom primátora.

§ 31

Ocenenia mesta

 

  1. Občania, fyzické alebo právnické osoby môžu podávať návrhy príslušnej komisii, primátorovi alebo mestskému zastupiteľstvu v príslušnom roku.
  2. V návrhu je potrebné uviesť všetky náležitosti o osobe (prípadne subjekte), ktorá je navrhnutá na príslušné ocenenie alebo odhalenie pamätného objektu, a to najmä meno, adresu a prečo je osobnosť (prípadne subjekt) navrhovaná na príslušné ocenenie.
  3. Návrh na všetky ocenenia posúdi a odporučí príslušná komisia, poslanci mestského zastupiteľstva, prípadne primátor mesta a všetky návrhy (ak štatút neuvádza inak) schvaľuje mestské zastupiteľstvo.
  4. Výzvu na predkladanie jednotlivých návrhov ocenení zverejní príslušná komisia na začiatku príslušného roka.
  5. V odôvodnených prípadoch môže mestské zastupiteľstvo 3/5 väčšinou všetkých poslancov rozhodnúť o odňatí Čestného občianstva mesta Krupina, Ceny mesta Krupina, Ceny primátora mesta Krupina a o odstránení pamätnej tabule, busty alebo pomníka.

 

ŠTVRTÁ HLAVA
SPOLUPRÁCA MESTA

§ 32
Spolupráca s inými mestami a obcami

  1. Mesto Krupina môže spolupracovať s ďalšími mestami a obcami na základe zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti, na základe zmluvy o zriadení združenia miest a obcí, zriadením alebo založením právnickej osoby podľa osobitného zákona.
  2. Zmluva uzavretá na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti sa uzatvára na určitý čas alebo na neurčitý čas. Jej predmetom nemôže byť vznik právnickej osoby. Zmluva musí mať písomnú formu, inak je neplatná.
  3. Spolupráca miest alebo obcí sa riadi zásadami zákonnosti, vzájomnej výhodnosti a súladu s potrebami obyvateľstva miest a obcí. Mestá majú pri vzájomnej spolupráci rovnaké postavenie.

§ 33
Združenie obcí

  1. Mesto Krupina sa môže združovať s inými mestami alebo obcami.
  2. Predmetom činnosti združenia miest alebo obcí je najmä oblasť sociálnych vecí, starostlivosti o životné prostredie /predovšetkým zhromažďovanie, odvoz a spracúvanie komunálneho odpadu, odvádzanie a čistenie odpadových vôd/, miestna doprava, oblasť školstva, kultúry a miestny cestovný ruch, svojou činnosťou združenie miest alebo obcí napomáha vytvárať podmienky na plnenie úloh miest a obcí, ako aj úloh vyššieho územného celku.

§ 34
Medzinárodná spolupráca

  1. Mesto Krupina môže v rozsahu svojej pôsobnosti spolupracovať s územnými a správnymi celkami alebo s úradmi iných štátov vykonávajúcimi miestne funkcie. Má právo stať sa členom medzinárodného združenia územných celkov alebo územných orgánov.
  2. Dohoda alebo členstvo v medzinárodnom združení nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, so zákonmi, s medzinárodnými zmluvami, ktorý je Slovenská republika viazaná alebo s verejným záujmom.
  3. Mesto zasiela rovnopis uzatvorenej dohody alebo dokladu o členstve v medzinárodnom združení krajskému úradu, ktorý vedie ich evidenciu.

PIATA HLAVA
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIE

§ 35
Účinnosť



Tento štatút nadobúda účinnosť dňom 15.10.2009.

Štatút bol schválený Mestským zastupiteľstvom mesta Krupina dňa 30. septembra 2009 uznesením č. 280/2009-MsZ


Tento štatút môže meniť a dopĺňať mestské zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou všetkých svojich poslancov.


Ing. Radoslav Vazan
primátor mesta

 

 


Príloha k Štatútu mesta - symboly

OkresKrupina
RegiónHont
KrajBanskobystrický
Počet obyvateľov7 890
Rozloha8 867 ha
Nadmorská výška262 m n.m.
Prvá písomná zmienka1 238
PrimátorIng. Radoslav Vazan
PSČ963 01
KRUPINA Počasie Projekty mesta Krupina Projekty mesta Krupina podporené BBSK Projekty mesta Krupina podporené BBSK Zasadnutia MsZ online GISPLAN mesta Krupina Live kamera mesta Krupina Projekty s podporou Európskej únie

Prostriedky zo štátneho rozpočtu na šport v rokoch 2019 - 2021: 200 000,-€

Fond na podporu športu

Audiovizuálny fond

Naturpack organizácia zodpovednosti výrobcov

© 2024. Posledná aktualizácia stránky: 20.12.2024, 13:20