VZN o poskytovaní dotácií z rozpočtu mesta Krupina
Mesto Krupina
podľa § 6 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a podľa § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
vydáva
Všeobecné záväzné nariadenie
č. 5/2011
Poskytovanie dotácií z rozpočtu mesta Krupina
Článok 1
PRVÁ ČASŤ
Úvodné ustanovenia
§ 1
Predmet úpravy
Predmetom tohto všeobecne záväzného nariadenia (ďalej len „VZN“) je v zmysle zákona č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ( ďalej len „zákon“) úprava poskytovania dotácií z rozpočtu mesta právnickým osobám a fyzickým osobám - podnikateľom, okruh oblastí, ktorých sa poskytovanie dotácií týka a podmienky, za akých môžu byť poskytované.
§ 2
Vymedzenie niektorých pojmov
1) Na účely tohto VZN sa rozumie:
a) pod pojmom „dotácia“ – nenávratne poskytnuté finančné prostriedky z rozpočtu mesta právnickým osobám a fyzickým osobám - podnikateľom, na účel a vo výške sumy určenej rozpočtom mesta za podmienok stanovených týmto nariadením; za dotáciu sa v zmysle tohto VZN nepovažujú bežné transfery organizáciám, ako i iným subjektom zriadeným alebo založeným obcou, ktoré sú im poskytnuté priamo pri schvaľovaní rozpočtu,
b) pod pojmom „žiadateľ" - osoba, ktorá žiada o dotáciu v zmysle zákona a tohto VZN,
c) pod pojmom „prijímateľ dotácie“ - osoba, ktorá žiadala o dotáciu v zmysle tohto VZN, splnila podmienky ustanovení zákona a VZN a bola jej odsúhlasená dotácia z rozpočtu mesta,
d) pod pojmom „projekt“ - žiadosť, ktorá obsahuje podrobný popis konkrétnej úlohy a akcie vo verejnom záujme na, ktorú je žiadaná dotácia z rozpočtu mesta.
2) Pojem „všeobecne prospešné služby“ definuje § 2 ods. 2 zákona č. 213/1997 Z.z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z.z., podľa citovaného ustanovenia všeobecne prospešné služby sú najmä:
a) poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
b) poskytovanie sociálnej pomoci a humanitárna starostlivosť,
c) tvorba, rozvoj, ochrana, obnova a prezentácia duchovných a kultúrnych hodnôt,
d) ochrana ľudských práv a základných slobôd,
e) vzdelávanie, výchova a rozvoj telesnej kultúry,
f) výskum, vývoj, vedecko-technické služby a informačné služby,
g) tvorba a ochrana životného prostredia a ochrana zdravia obyvateľstva,
h) služby na podporu regionálneho rozvoja a zamestnanosti,
i) zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu.
3) Pojem „všeobecne prospešný alebo verejnoprospešný účel“ definuje § 2 ods. 3 zákona č. 34/2002 Z.z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov; podľa citovaného ustanovenia verejnoprospešným účelom sa rozumie najmä:
a) rozvoj a ochrana duchovných a kultúrnych hodnôt,
b) realizácia a ochrana ľudských práv alebo iných humanitných cieľov,
c) ochrana a tvorba životného prostredia, zachovanie prírodných hodnôt,
d) ochrana zdravia,
e) ochrana práv detí a mládeže,
f) rozvoj vedy, vzdelania,
g) rozvoj telovýchovy
h) plnenie individuálne určenej humanitnej pomoci pre jednotlivca alebo skupinu osôb, ktoré sa ocitli v ohrození života alebo potrebujú naliehavú pomoc pri postihnutí živelnou pohromou.
DRUHÁ ČASŤ
§ 3
Možnosti poskytovania dotácií
1) Z rozpočtu mesta sa podľa tohto VZN môžu poskytovať dotácie:
a) právnickým osobám, ktorých zakladateľom je mesto, na konkrétne úlohy a akcie vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia mesta,
b) inej obci alebo vyššiemu územnému celku, ak zabezpečuje niektoré úlohy pre mesto alebo ak ide o poskytnutie pomoci pri likvidácii následkov živelnej pohromy, havárie alebo inej podobnej udalosti na ich území mesta,
c) právnickým osobám a fyzickým osobám, ktoré majú sídlo alebo trvalý pobyt na území mesta, alebo ktoré pôsobia a vykonávajú činnosť na území mesta, alebo poskytujú služby obyvateľom mesta
2) Dotácie sa môžu poskytnúť iba na:
a) konkrétne úlohy a akcie vo verejnom záujme,
b) poskytnutie pomoci pri likvidácii následkov živelnej pohromy, havárie alebo inej podobnej udalosti na území mesta,
c) na podporu podnikania a zamestnanosti,
d) na poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
e) poskytovanie sociálnej pomoci a humanitárna starostlivosť,
f) na tvorbu, rozvoj, ochranu, obnovu a prezentáciu duchovných a kultúrnych hodnôt,
g) na ochranu ľudských práv a základných slobôd, na ochranu práv detí a mládeže,
h) na vzdelávanie, výchova a rozvoj telesnej kultúry,
i) na rozvoj vedy a vzdelania, výskum, vývoj, vedecko-technické služby a informačné služby,
j) na tvorbu a ochranu životného prostredia, zachovanie prírodných hodnôt a ochranu zdravia obyvateľstva,
k) na zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu.
l) rozvoj a ochrana duchovných a kultúrnych hodnôt,
m) realizácia a ochrana ľudských práv alebo iných humanitných cieľov,
n) ochrana práv detí a mládeže,
o) na plnenie individuálne určenej humanitnej pomoci pre jednotlivca alebo skupinu osôb, ktoré sa ocitli v ohrození života alebo potrebujú naliehavú pomoc pri postihnutí živelnou pohromou.
3) Dotácie sa neposkytujú na činnosť politických strán alebo politických hnutí a na akcie, ktoré nie sú organizované a realizované vo verejnom záujme a v prospech rozvoja mesta v zmysle tohto VZN.
4) Na poskytnutie dotácie nie je právny nárok
§ 4
Tvorba zdrojov
1) Finančné prostriedky určené na dotácie v zmysle VZN sa vytvárajú v procese hospodárenia mesta a to najmä z vlastných príjmov mesta. V rámci tvorby rozpočtu sa vyčlení objem finančných prostriedkov určených na dotácie z časti rozpočtovaných vlastných príjmov mesta.
2) Finančné prostriedky na dotácie sa v rozpočte mesta rozpočtujú na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov.
3) Rozpočtujú sa vždy na príslušný rozpočtový rok a v súlade s platnou rozpočtovou klasifikáciou.
4) Dotácie môžu byť poskytnuté len v prípade dostatku zdrojov v rozpočte a ich poskytnutím nemožno zvýšiť celkový dlh mesta.
§ 5
Podmienky poskytnutia dotácií
1) Dotácie sú poskytované žiadateľom, ktorí majú sídlo alebo trvalý pobyt na území města, alebo ktorí pôsobia a vykonávajú činnosť na území mesta, alebo poskytujú služby obyvateľom mesta a to len na základe písomnej žiadosti, ktorá spĺňa náležitosti podľa tohto VZN.
2) Dotácia sa neposkytne žiadateľovi, ktorého žiadosť a projekt nespĺňajú náležitosti stanovené zákonom a týmto VZN. Za dotáciu v zmysle tohoto VZN sa nepovažujú bežné transfery organizáciám, ako i iným subjektom zriadeným alebo založeným mestom Krupina, ktoré sú im poskytnuté priamo pri schvalovaní rozpočtu
3) Dotácia sa neposkytne žiadateľovi, ktorý:
a) má záväzky voči mestu a voči organizáciám založených a zriadených mestom,
b) má záväzky voči daňovému orgánu, úradu práce, sociálnej a zdravotným poisťovniam,
c) je v úpadku, t.j. je platobne neschopný alebo v predĺžení,
d) je na neho vyhlásený konkurz,
e) je tresne stíhaný
4) Dotácie nie je možné poskytnúť na :
a) úhradu miezd, platov a odmien,
b) nákup alkoholických a tabakových výrobkov,
c) refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich rokoch,
d) splácanie úverov a úrokov z poskytnutých úverov,
e) honoráre pre organizátorov akcií, projektov a podujatí,
f) odmenu pre žiadateľa dotácie alebo inej osoby so spoluúčasťou žiadateľa
4) Žiadateľ je povinný finančné prostriedky poskytnuté na dotácie podľa tohto VZN čerpať a vyúčtovať v súlade so zákonom č. 523/2004 o rozpočtovných pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, zákonom č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
5) Žiadateľ je povinný vytvoriť podmienky pre kontrolu čerpania dotácie poskytnutej z rozpočtu mesta uvedené v zmluve o poskytnutí dotácie.
§ 6
Zverejňovanie informácií o poskytovaní dotácií
1) Informácia o poskytovaní dotácií z rozpočtu mesta je zverejnená spôsobom v mieste obvyklom; táto informácia obsahuje:
a) podmienky poskytovania dotácií,
b) termín predkladania žiadostí je:
- do 31.3. v príslušnom kalendárnom roku,
- do 31.8. v príslušnom kalendárnom roku
c) organizačný útvar úradu, určený na poskytovanie konzultácií žiadateľom,
d) spôsob a miesto prijímania žiadostí ,
e) termín uzávierky žiadostí,
f) spôsob vyhodnotenia žiadostí,
g) spôsob uverejnenia výsledkov z vyhodnotenia žiadostí
2) Zverejnenie informácií zabezpečí Mestský úrad; spôsoby zverejnenia sú najmä:
a) vyvesenie na úradnej tabuli,
b) internetová stránka,
c) tlačové periodikum.
TRETIA ČASŤ
§ 7
Žiadosť o poskytnutie dotácie
1) Žiadosť o dotáciu musí obsahovať:
a) presnú identifikáciu žiadateľa ; u fyzických osôb - meno, priezvisko a kontaktnú adresu, rodné číslo, u právnických osôb – názov, označenie a sídlo organizácie v súlade s označením v príslušnom registri (napr. obchodný register, živnostenský register, register vedený krajským úradom, MV SR a pod.), IČO a DIČ
b) bankové spojenie a číslo účtu žiadateľa
c) predmet žiadosti - účel na ktorý sa žiada dotácia, stručná charakteristika akcie s podrobným rozpočtom finančných prostriedkov (rozpis predpokladaných výdavkov a príjmov) ; v prípade spracovaného projektu názov a autor projektu, odborný garant projektu a stručná charakteristika projektu, projektový rozpočet
d) miesto a čas realizácie konkrétnej akcie alebo projektu
e) požadovanú výšku dotácie
f) formu účasti mesta na akcii alebo projekte (napr. spoluorganizátor, čestný hosť a pod.)
g) vyhlásenie žiadateľa o spôsobe propagácie mesta
h) u právnickej osoby - meno, priezvisko a titul štatutárneho zástupcu žiadateľa, odtlačok pečiatky žiadateľa, podpis, výpis z obchodného registra, prípadne živnostenské oprávnenie alebo zriaďovateľskú listinu a stanovy spoločnosti resp. združenia
i) u fyzickej osoby podpis a ČOP
2) Žiadosť o dotáciu musí byť písomná, predkladané doklady musia byť originály, alebo kópie overené na matrike mestského úradu, prípadne overené podpisom zamestnanca, ktorý preberá žiadosť od žiadateľa.
3) K žiadosti je potrebné doložiť:
a) písomné prehlásenie, že žiadateľ nemá voči obci a jej organizáciám žiadne nevysporiadané záväzky,
b) písomné prehlásenie, že žiadateľ nie je v konkurze,
c) písomné prehlásenie, že žiadateľ nie je v úpadku
4) Mesto je oprávnené preverovať skutočnosti uvedené v žiadosti, ako aj ostatné skutočnosti potrebné pri rozhodovaní o pridelení dotácie. Porušenie podmienok uvedených v časti 3) je dôvodom na okamžité vrátenie dotácie aj s náležitými sankciami v zmysle tohto VZN.
§ 8
Postup pri podaní žiadosti o dotáciu
1) Žiadať o poskytnutie dotácie možno podať na základe podmienok a v lehotách zverejnených obcou.
2) Žiadosť sa podáva:
a) doporučeným listom, pričom za dátum doručenia sa považuje dátum uvedený na odtlačku pečiatky pošty alebo
b) osobne v podateľni úradu, pričom podateľňa vydá na požiadanie potvrdenie o prevzatí žiadosti, na ktorom uvedie dátum a miesto prevzatia.
3) Obsah žiadosti možno meniť alebo dopĺňať len v lehote na predkladanie žiadostí.
4) Žiadosti sa prijímajú od 1.1. príslušného kalendárneho roka.
§ 9
Kompetencie orgánov mesta pri schvaľovaní žiadostí o poskytnutie dotácie
1) Rozpočet finančných prostriedkov určených v príslušnom rozpočtovom roku na poskytovanie dotácií schvaľuje mestské zastupiteľstvo.
2) Žiadosť o poskytnutie dotácie prerokuje príslušná komisia zastupitelstva pre danú oblasť poskytovanej dotácie.
3) O pridelení dotácie rozhoduje na základe predložených žiadostí a vyjadrení príslušnej komisie zastupiteľstva.
Dotácie posudzuje príslušná komisia vo výške 100% a schvaľuje MsZ.
§ 10
Postup pri prerokovávaní a posudzovaní žiadosti o poskytnutie dotácie
1) Odborné útvary úradu posúdia úplnosť predložených žiadostí; v prípade, že žiadosť nie je úplná (napríklad chýbajú doklady, ktoré je žiadateľ povinný doložiť k žiadosti) vyzvú žiadateľa, aby ich v stanovenej lehote doplnil. Pri nedodržaní stanovenej lehoty na doplnenie žiadosti, nebude žiadosť prerokovaná a bude vrátená žiadateľovi. Odborné útvary úradu v rámci posudzovania žiadosti zisťujú i skutočnosť, či žiadateľ má vyrovnané všetky záväzky voči obci a jej organizáciám.
2) Komisie zastupiteľstva pri prerokovávaní a posudzovaní žiadostí prihliadajú hlavne na:
a) účel dotácie poskytnutej z rozpočtu,
b) na splnenie zákonom a VZN stanovených podmienok pre poskytnutie dotácie,
c) na zásady hospodárnosti a efektívnosti pri nakladaní s verejnými prostriedkami
3) Komisie zastupiteľstva stanovia výšku odporúčanej dotácie na presne konkretizovaný účel v súlade so schváleným rozpočtom.
4) Komisie zastupiteľstva vypracujú k predloženej žiadosti svoje odborné stanovisko. Stanovisko predložia odborné komisie na rozhodnutie zastupiteľstvu alebo orgánu, ktorý má kompetencie rozhodnúť o schválení dotácie podľa §9 ods.3)
§ 11
Upovedomenie o poskytnutí, resp. neposkytnutí dotácie
1) Poskytnutie dotácie bezodkladne oznámi ústne alebo písomne žiadateľovi príslušný útvar úradu.
2) V prípade schválenia dotácie je súčasťou upovedomenia aj návrh zmluvy.
3) Príslušný útvar úradu je povinný písomne informovať aj tie subjekty, ktorým nebola poskytnutá dotácia.
ŠTVRTÁ ČASŤ
§ 12
Spôsob poskytovania dotácií
Dotácie sa poskytujú na základe písomnej zmluvy. Prideľujú sa na príslušný rozpočtový rok a v tom istom roku musia byť aj použité.
1) Za vypracovanie zmluvy je zodpovedný príslušný odborný útvar úradu.
2) Zmluvu podpisuje za mesto štatutárny orgán, t.j. primátor za žiadateľa oprávnená osoba v zmysle predložených dokladov.
3) Mesto odošle žiadateľovi dotáciu na jeho účet do 30 dní od zúčtovania dotácie mestu.
§ 13
Zmluva o poskytnutí dotácie
1) Medzi obcou ako poskytovateľom dotácie a žiadateľom ako príjemcom dotácie sa vždy uzatvára písomná zmluva o poskytnutí dotácie z rozpočtu mesta.
2) Zmluva obsahuje:
a) označenie zmluvných strán; presnú identifikáciu príjemcu dotácie,
b) účel použitia dotácie,
c) výšku dotácie a určenie termínu, do ktorého ju mesto poukáže na účet žiadateľa,
d) určenie termínu do ktorého je nutné dotáciu vyčerpať,
e) povinnosť prijímateľa dotácie , že bude dotáciu čerpať a vyúčtuje ju v súlade so zákonom č. 523/2004 o rozpočtovných pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a zákonom č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
f) povinnosť prijímateľa dotácie okamžite vrátiť obci poskytnutú dotáciu použitú v rozpore s účelom, na ktorý bola poskytnutá,
g) povinnosť vyúčtovať mestu nakladanie s poskytnutou dotáciou v súlade s týmto VZN,
h) vymedzenie spôsobu prezentácie mesta ako podporovateľa akcie alebo okruhu potrieb, na zabezpečenie ktorých sa dotácia poskytuje podľa charakteru akcie alebo okruhu potrieb a možností žiadateľa,
i) sankcie vyplývajúce z neplnenia podmienok,
j) povinnosť prijímateľa dotácie umožniť vykonanie kontroly vynakladania poskytnutých prostriedkov v jeho priestoroch a na základe jeho účtovnej evidencie do piatich rokov po ukončení rozpočtového roka, v ktorom mu bola dotácia poskytnutá,
k) iné dohodnuté podmienky
PIATA ČASŤ
§ 14
Použitie dotácie
1) Prijímateľ dotácie je povinný použiť dotáciu len na účel, na ktorý mu bola poskytnutá.
2) Prijímateľ dotácie je povinný nakladať s dotáciou hospodárne a účelne v súlade s podmienkami uvedenými v zmluve.
3) Dotáciu možno použiť len do konca príslušného rozpočtového roka.
4) Prijímateľ dotácie je povinný vrátiť dotáciu bezodkladne:
a) ak mesto zistí, že porušuje podmienky poskytnutia dotácie podľa tohto VZN,
b) ak mesto zistí, že porušuje podmienky uvedené v zmluve o poskytnutí dotácie,
c) ak použije dotáciu na iný účel ako bolo dohodnuté v zmluve,
d) ak nepredloží zúčtovanie dotácie v stanovenom termíne.
§ 15
Zúčtovanie dotácie
1) Poskytnuté dotácie podliehajú ročnému zúčtovaniu s rozpočtom mesta.
2) Zúčtovanie poskytnutej dotácie je povinný vykonať žiadateľ písomne a to do 30 dní od ukončenia akcie, najneskôr do 31. decembra príslušného kalendárneho roka.
3) Prijímateľ dotácie predloží zúčtovanie na príslušný odborný útvar úradu, ktorý zmluvu vypracoval; tento overí, či finančné prostriedky boli použité v súlade s predmetom zmluvy.
4) Zúčtovanie poskytnutej dotácie musí obsahovať doklady, ktoré dokumentujú príjem a použitie dotácie. Takýmito dokladmi pre potreby tohto VZN sú najmä:
a) kópia bankového výpisu príjemcu dotácie, ktorá dokumentuje príjem a použitie poskytnutej dotácie,
b) kópia faktúry ,ktorá musí obsahovať :
• číslo faktúry,
• názov dodávateľa, IČO, DIČ,
• názov príjemcu, IČO, DIČ,
• deň vystavenia faktúry,
• deň splatnosti faktúry,
• forma úhrady faktúry,
• označenie dodávky, jej množstvo, celková cena dodávky,
• pečiatka a podpis
c) kópia výdavkového pokladničného dokladu, ktorá musí obsahovať :
• číslo dokladu,
• názov platiteľa, IČO, DIČ,
• názov príjemcu, IČO, DIČ,
• dátum vystavenia dokladu,
• vyplatená suma slovom aj číslom, účel vyplatenia,
• podpis príjemcu, podpis vystavovateľa,
• poradové číslo, pod ktorým je výdavok zaúčtovaný v peňažnom denníku alebo v pokladničnej knihe,
• podpis schvaľovateľa dokladu,
d) kópia príjmového pokladničného dokladu, ktorá musí obsahovať:
• číslo dokladu,
• názov príjemcu, IČO, DIČ,
• názov vystavovateľa dokladu, IČO, DIČ,
• dátum vystavenia dokladu,
• prijatá suma slovom aj číslom, účel príjmu,
• podpis vystavovateľa dokladu,
• podpis schvaľovateľa dokladu,
• podpis príjemcu ,
• poradové číslo, pod ktorým je príjem zaúčtovaný v peňažnom denníku alebo v pokladničnej knihe
e) doklady z registračnej pokladne, v prípade platby resp. nákupu v hotovosti
5) V odôvodnených prípadoch môže žiadateľ požiadať o predĺženie termínu zúčtovania. Žiadosť treba doručiť najneskôr dva týždne pred zmluvne dohodnutým termínom na príslušný odborný útvar úradu zodpovedný za vecnú a finančnú správnosť zúčtovania, ktorá žiadosť posúdi a v prípade, že starosta mesta dá súhlas k predĺženiu termínu zúčtovania, aj pripraví dodatok k zmluve s novým termínom vyúčtovania.
6) Oneskorené zúčtovanie bez prechádzajúceho písomného súhlasu s predĺžením termínu vyúčtovania je dôvodom k sankčným postihom.
7) Ak prijímateľ dotácie zúčtovanie nepredloží, mesto okamžite požiada o vrátenie celej dotácie.
ŠIESTA ČASŤ
§ 16
Sankcie
1) Sankcie za nedodržanie povinností upravených v tomto VZN upravuje zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zmien a doplnkov a zákon č. 583/2004 Zb. o rozpočtových pravidlách
2) Kto predloží k svojej žiadosti o dotáciu z rozpočtu mesta nepravdivé Čestné vyhlásenie o vysporiadaní si záväzkov voči mestu, bude mať zákaz požadovať finančné prostriedky z rozpočtu mesta po dobu 5 rokov.
§17
Spoločné a prechodné ustanovenia
1) Kontrolu dodržiavania tohto VZN vykonávajú:
a) mestské zastupiteľstvo,
b) komisie zastupiteľstva,
c) hlavný kontrolór mesta,
d) zamestnanci príslušných odborných útvarov úradu.
2) Hlavný kontrolór a poverení zamestnanci mesta sú oprávnení vykonávať kontrolu efektívnosti použitia dotácie. Žiadateľ je povinný pri kontrolných akciách vykonávaných mestom poskytnúť potrebnú súčinnosť, ku ktorej sa v zmluve písomne zaviaže.
§ 18
Záverečné ustanovenia
1) Týmto sa ruší účinnosť VZN 9/2007 o Poskytovaní dotácií z rozpočtu mesta.
2) VZN „Poskytovanie dotácií z rozpočtu mesta Krupina bolo schválené mestským zastupiteľstvom v Krupine dňa 9.11.2011 uznesením č. 297/2011-MsZ.
3) Toto VZN nadobúda účinnosť 15. dňom od vyvesenia na úradnej tabuli mesta.
Ing. Radoslav Vazan
primátor mesta
Príloha k VZN: Žiadosť o poskytnutie dotácie - finančného príspevku pre rok 2012