Rokovací poriadok
Rokovací poriadok
Mestského zastupiteľstva v Krupine
Úvodné ustanovenia
- Rokovací poriadok upravuje pravidlá, podmienky, spôsob prípravy a priebeh rokovania mestského zastupiteľstva /ďalej len MsZ/, jeho prijímanie uznesení, všeobecne záväzných nariadení /ďalej len "VZN"/ a ďalších rozhodnutí, spôsob ich plnenia a zabezpečovania úloh mestskej samosprávy
- MsZ vo svojej rozhodovacej činnosti vychádza zo zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zmien a doplnkov a z ostatných zákonov právne regulujúcich dôležité spoločenské vzťahy v územnej samospráve
- O otázkach, ktoré neupravuje tento rokovací poriadok ako aj o úprave svojich vnútorných pomerov, rozhoduje MsZ vlastnými uzneseniami
Základné úlohy a právo rozhodovania MsZ
- MsZ rozhoduje o základných otázkach života mesta v súlade s osobitným predpisom1
- MsZ rozhoduje aj v ďalších dôležitých otázkach mestského príp. regionálneho významu, ktoré upravujú osobitné predpisy, ak to vyžaduje záujem mesta alebo obyvateľov mesta
- V súlade so štatútom mesta, organizačnou štruktúrou má MsZ právo vyhradiť si rozhodovanie aj v ďalších otázkach
Poslanecké kluby
- V záujme zefektívnenia výkonu poslaneckého mandátu na podporu aktivít poslancov sa vytvárajú poslanecké kluby. V poslaneckých kluboch sa poslanci združujú spravidla podľa politickej príslušnosti
- Poslanec môže byť členom iba jedného poslaneckého klubu
- Predseda poslaneckého klubu písomne oznámi primátorovi mesta ustanovenie klubu a jeho názov: v oznámení uvedie mená a priezviská členov klubu s ich vlastnoručnými podpismi. Klub musí mať minimálne 3 členov
- Poslanecké kluby sú oprávnené na svoju činnosť používať miestnosti v objektoch mesta bez akýchkoľvek finančných náhrad
- V štádiu prípravy materiálov pre zasadnutie MsZ majú poslanci právo vyžiadať si tieto pre potreby príslušných poslaneckých klubov
Prvé zasadanie MsZ
- Prvé zasadnutie MsZ po voľbách zvolá doterajší primátor v súčinnosti s mestskou radou najneskoršie do 2 týždňov odo dňa vykonania volieb tak, aby sa uskutočnilo do 30 dní od vykonania volieb
- Prvé zasadnutie otvorí a vedie až do zloženia sľubu doterajší primátor mesta
- Následne - po schválení programu informuje poverený člen, alebo predseda volebnej komisie zasadnutie MsZ o výsledkoch volieb poslancov. Potom zložia sľub v súlade s §26 zák. č. 369/90 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov a po jeho zložení odovzdá predsedajúci novozvolenému primátorovi vedenie zasadnutia
- Primátor mesta predloží:
a) návrh na voľbu zástupcu primátora
b)návrh na zriadenie orgánov MsZ ( komisie, valné zhromaždenia spoločnosti mesta a pod. ) a návrh na ich obsadenie - Poslanci MsZ môžu v bode 4 písm. "b" dávať pozmeňovacie a doplňovacie návrhy. Voľby sa vykonávajú hlasovaním, pričom zvolení sú tí kandidáti, ktorí získajú nadpolovičnú väčšinu hlasov
- Pre prvé zasadnutie sa primerane použijú ustanovenia tohto rokovacieho poriadku
Príprava rokovania MsZ
- Prípravu rokovania MsZ organizuje mestská rada / ďalej len MsR/ v súčinnosti s primátorom, poslancami a ďalšími orgánmi zriadenými MsZ
- Prípravu zasadnutia MsZ začína rada podľa plánu najneskôr 2 týždne pred vymedzeným termínom a určí miesto, čas a program rokovania, spôsob prípravy materiálov a zodpovednosť za ich vypracovanie prípadne vyžiadanie stanoviska, alebo odbornú expertízu od príslušného orgánu
- Materiály určené na rokovanie MsZ sa vypracúvajú vecne a časovo tak, aby umožnili prijať podľa povahy vecí uznesenie MsZ, alebo VZN. Musia obsahovať názov materiálu, návrh na uznesenie, stručnú a výstižnú dôvodovú správu
- Ak je na programe rokovania prerokovanie VZN, predloží sa návrh jeho úplného znenia
- Autor materiálu zodpovedá za to, že jeho obsah, vrátane návrhu na uznesenie je v súlade s ústavou, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi
- Komisie ako poradné, iniciatívne a kontrolné orgány sa podieľajú na príprave materiálov v súlade s kompetenciami vymedzenými mestským zastupiteľstvom. Mestská rada stanoví, v ktorých prípadoch je vypracovanie materiálu podmienené stanoviskom, resp. vyjadrením príslušnej komisie
- Prípravu a vyhotovenie materiálov, resp. odborné podklady a iné písomnosti ako aj organizačné zabezpečenie MsZ vykonáva mestský úrad ( ďalej len "MsÚ )
- Materiály, ktoré neboli vopred pripravené v súlade s týmto rokovacím poriadkom nemôžu byť zaradené do programu príslušného rokovania MsZ bez predchádzajúceho prerokovania v MsR, výnimku schvaľuje MsZ. Pri odsúhlasovaní presne špecifikovať bod "Rôzne" + 30 min. na nepredvídané materiály
- Materiály na rokovanie MsZ musia byť poslancom doručené najneskoršie 5 kalendárnych dní pred zasadnutím MsZ
- Rokovanie MsZ sa uskutočňuje v súlade s plánom práce MsZ ako riadne. Program rokovania sa oznamuje a zverejňuje aspoň 3 dni pred zasadnutím MsZ, alebo 24 hodín pred jeho konaním ak sa uskutoční mimoriadne zasadnutie MsZ
- Návrh bodov programu a ich poradie predkladá primátor na základe vlastných návrhov a odporúčaní MsR, návrhov jednotlivých komisií, poslancov a prednostu MsÚ. Návrhy poslancov musia byť doručené na MsÚ najneskôr deň pred rokovaním MsR
- V prípade neskoršieho doručenia môžu byť body prerokované na najbližšom ďalšom zasadaní alebo len v rámci diskusie, prípadne môžu byť dodatočne zaradené do programu samostatne pri schvaľovaní programu
Zvolávanie zasadnutí MsZ
- Rokovanie MsZ sa uskutočňuje ako riadne alebo mimoriadne
- Riadne rokovanie MsZ sa uskutočňuje podľa potreby, najmenej však 1x za dva mesiace
- Mimoriadne rokovanie môže byť zvolané na prerokovanie závažných úloh a musí byť zvolané, ak si to vyžiada aspoň 1/3 poslancov MsZ do 10 dní od doručenia žiadosti na jeho konanie, ak žiadosť neobsahuje iný termín
- Zasadnutia MsZ zvoláva primátor mesta
Zasadnutia MsZ
- Zasadnutia MsZ sú zásadne verejné, zúčastňujú sa ho poslanci, primátor, prednosta a hlavný kontrolór. Okruh ďalších pozvaných stanoví MsR pri príprave zasadnutia MsZ, ak osobitný predpis neustanoví inak. V prípade prerokúvania vecí, ktoré majú byť predmetom utajovania v štátnom záujme, sa môže MsZ uzniesť na návrh primátora, že zasadnutie alebo jeho časť je neverejná. O návrhu sa rozhoduje bez diskusie
- Mestské zastupiteľstvo rokuje vždy v zbore. Rokovanie vedie primátor, zástupca primátora, resp. poverený poslanec
- Rokovacím dňom MsZ je spravidla streda. Rokovanie sa začína spravidla od 13.00 hod., ak sa MsZ neuznesie inak
- Primátor otvorí rokovanie v určenú hodinu, najneskôr však v čase, keď je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých poslancov. Neúčasť na rokovaní MsZ sa ospravedlňuje vopred primátorovi alebo zástupcovi primátora, prípadne prednostovi MsÚ. Dôvod neúčasti sa vyznačí v prezenčnej listine
- V prípade, že sa nezíde dostatočný počet poslancov do pol hodiny po čase určenom na začiatok rokovania MsZ, alebo ak klesne počet poslancov počas rokovania pod nadpolovičnú väčšinu /pri schvaľovaní uznesení/, resp. trojpätinovú väčšinu /pri schvaľovaní VZN/, zvolá primátor do 14 dní nové zasadnutie na prerokovanie celého, prípadne zostávajúceho programu. Uznesením MsZ je možné jeho rokovanie prerušiť. Takéto uznesenie musí obsahovať ustanovenie o tom, kedy bude toto rokovanie pokračovať
- MsZ rokuje podľa schváleného programu rokovania. Zmenu programu odsúhlasuje MsZ. Návrhy na zmenu alebo doplnenie programu rokovania môžu predkladať poslanci, primátor, prednosta a hlavný kontrolór
Priebeh rokovania MsZ
- V úvode rokovania primátor oznámi počet prítomných poslancov, predloží na schválenie program rokovania, návrh na voľbu návrhovej komisie, určí zapisovateľa a dvoch overovateľov zápisnice
- Primátor vedie rokovanie tak, aby splnilo účel v súlade so chváleným programom
- Po predložení materiálu, návrhu, podnetu, alebo inej iniciatívy predsedajúci otvorí k tomuto bodu rozpravu. Pokiaľ je k prerokúvanej problematike potrebné predložiť stanovisko a ak MsZ zriadilo poradné orgány /komisie/, vypočuje vždy ich stanovisko pred prijatím rozhodnutia vo veci, pre ktorú sa poradný orgán zriadil
- Správy, návrhy a ostatné veci, ktoré sú zaradené do programu rokovania, uvedie spravidla primátor alebo iný poverený člen MsZ, resp. príslušný predseda komisie MsZ alebo zodpovedný vedúci pracovník organizácie, hlavný kontrolór, atď
- Do diskusie sa hlásia poslanci a ostatní účastníci zasadnutia zdvihnutím ruky alebo písomne, starosta udeľuje slovo najprv poslancom v poradí v akom sa do diskusie prihlásili a po nich ostatným účastníkom rokovania
- O tom, komu slovo neudelí, rozhodujú poslanci hlasovaním. Ak na rokovaní požiada o slovo poslanec NR SR, zástupca vlády, alebo predstaviteľ štátneho orgánu, predsedajúci mu slovo udelí. Môže sa udeliť aj korémukoľvek obyvateľovi mesta
- Účastníci sa môžu hlásiť o slovo už pred začatím alebo počas rokovania do doby, kým poslanci nerozhodli o ukončení diskusie. MsZ sa môže uzniesť, že prihlásený do diskusie nemôže hovoriť v tej istej veci dvakrát, prípadne limitovať dĺžku vystúpenia
- Účastníci nesmú rušiť primátora ( predsedajúceho ), ani iného rečníka pri jeho prejave, ak mu bolo udelené slovo. V prípade, že nehovorí k veci, môže mu predsedajúci odňať slovo s tým, že na jeho požiadanie dá o tomto rozhodnutí hlasovať poslancom
- Ak predloží primátor mestskému zastupiteľstvu na prerokovanie uznesenie, ktorého výkon pozastaví z dôvodu, že je pre obec zjavne nevýhodné, môže toto svoje uznesenie zrušiť mestské zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou hlasov prítomných poslancov do 10 dní potom, ako bolo napadnuté uznesenie zverejnené a upravené podľa stanoviska mesta, resp. mestskej rady
- Každý poslanec MsZ má právo prerušiť diskutujúceho faktickou poznámkou. Faktická poznámka musí vždy korešpondovať s témou diskusného príspevku a nesmie presiahnuť dĺžku 2 minút. V prípade, že faktická poznámka presiahne uvedený limit alebo sa odchýli od prerokúvanej témy, predsedajúci na to rečníka upozorní
- Ak upozornenie neviedlo k náprave, predsedajúci odoberie hovoriacemu slovo. Počet faktických poznámok je obmedzený u každého poslanca na dve. Za faktickú poznámku sa považuje aj procedurálny návrh týkajúci sa spôsobu prerokúvania niektorého bodu programu
- Ak predsedajúci hodlá vystúpiť v rozprave, odovzdá vedenie rokovania na to oprávnenému a ujme sa ho opäť až po skončení rozpravy a hlasovania
- Diskusia sa spravidla končí vtedy, keď vystúpili všetci prihlásení. Návrh na ukončenie diskusie môže podať každý poslanec MsZ. O tomto návrhu sa hlasuje bez diskusie a mimo poradia
- Rečník môže v rozprave prednášať k prerokovanej veci pozmeňovacie a doplňujúce návrhy. Návrhy sa musia predkladať /aj dodatočne/ písomne a musia sa vzťahovať k určitej veci prerokúvaného návrhu a má z nich byť zrejmé, na čom sa má MsZ uzniesť
- Ak sa v rozprave predniesli pozmeňovacie alebo doplňujúce návrhy, prerokúvanie tohto bodu programu sa môže prerušiť na dobu, než tieto návrhy prerokuje predkladateľ s príslušným poradným orgánom a predsedami poslaneckých klubov a predložia MsZ stanovisko. O tomto rozhodne MsZ hlasovaním
- Predkladateľ môže svoj pozmeňovací alebo doplňujúci návrh vziať späť, pokiaľ MsZ neprekročilo k hlasovaniu o ňom
- Poslanec MsZ môže podať návrh na prerušenie rokovania MSZ /prestávky za účelom porady - konzultácie/. O tomto návrhu sa hlasuje bez rozpravy. Na jeho prijatie je potrebná nadpolovičná väčšina hlasov prítomných poslancov
- Na slávnostnom zasadnutí MsZ primátor mesta môže používať insígnie alebo v jeho zastúpení poslanec poverený MsR alebo primátorom mesta
Príprava uznesení MsZ a VZN
- Návrhy uznesení MsZ sa pripravujú súčasne s predkladanými materiálmi. Za ich včasnú prípravu zodpovedá predkladateľ materiálu a poslancom sa poskytnú spolu s návrhom materiálov pred rokovaním
- Konečný návrh na uznesenie predkladá jedine písomne MsZ návrhová komisia a je upravený podľa priebehu rokovania
- Uznesenia MsZ sa formulujú stručne s menovitým určením nositeľov úloh z nich vyplývajúcich a termínmi pre ich splnenie
- Uznesením MsZ sa ukladajú úlohy spravidla mestskej rade, komisiám, poslancom MsZ, hlavnému kontrolórovi, prednostovi MsÚ
- Pri príprave VZN sa postupuje obdobným spôsobom ako pri príprave návrhov uznesení s tým, že MsZ, resp. primátor a MsR môžu v jednotlivých prípadoch stanoviť odlišný účelný postup
Postup prijímaní uznesení MsZ a VZN
- Návrhy na uznesenie MsZ predkladá návrhová komisia a to písomne
- Pokiaľ povahy uznesenia, alebo iné skutočnosti vyžadujú aby MsZ osobitne hlasovalo o jednotlivých bodoch navrhovaného uznesenia, poradie určí primátor resp. predsedajúci
- V prípade, že predložený návrh uznesenia je vo viacerých variantoch alebo sa k nemu písomne predložia písomné pozmeňovacie návrhy, hlasuje MsZ najprv o pozmeňovacích návrhoch podľa predkladaného poradia a až potom o návrhu uznesenia predloženom návrhovou komisiou
- Schválením jedného variantu alebo alternatívy sa ostatné považujú za neprijaté
- Keď MsZ neprijme navrhované uznesenie alebo žiadne z navrhovaných alternatív, primátor resp. predsedajúci navrhne ďalší postup, ktorý predloží MsZ na schválenie
- Pred hlasovaním sa musí zopakovať doslovné znenie návrhu
- Počas hlasovania predsedajúci nesmie nikomu udeliť slovo
- Uznesenie je prijaté, ak zaň hlasuje nadpolovičná väčšina prítomných poslancov. Na prijatie VZN je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny prítomných poslancov. MsZ môže rozhodnúť, že o určitej záležitosti sa bude rozhodovať tajným hlasovaním
- Pri splnení všetkých podmienok hlasovania je neprípustné hlasovanie bezdôvodne opakovať. Výsledky hlasovania overujú a potvrdzujú overovatelia zápisnice
- Nariadenia a uznesenia MsZ podpisuje primátor mesta najneskôr do 10 dní od ich schválenia MsZ
- Verejné hlasovanie sa zverejní v znení počtom hlasov a zverejnením mien hlasujúcich poslancov
Kontrola
- Kontrolu plnenia úloh vyplývajúcich z uznesení MsZ vykonáva hlavný kontrolór mesta
- MsÚ vytvára podmienky pre realizáciu úloh stanovených uzneseniami MsZ a vykonáva všeobecne záväzné nariadenia obce
Dopyty poslancov
- Oprávnenia poslancov MsZ upravuje osobitný predpis 2/. Svoje dopyty môžu adresovať i na prednostu MsÚ, hlavného kontrolóra, náčelníka a členov mestskej polície. Dopyty musia byť jasne adresované
- Zamestnanec úradu je povinný vybaviť dopyt poslanca okamžite, pokiaľ to situácia, vedomosť a čas dovoľuje, v opačnom prípade je oslovený zamestnanec povinný odpovedať do 30 dní písomne alebo ústne na najbližšom zasadnutí MsZ. Poslanec vyjadrí na najbližšom zasadnutí MsZ, či odpoveď považuje za uspokojivú
- Ak MsZ vyhlási interpeláciu za naliehavú, určí kratšiu lehotu ako 30 dní na odpoveď na túto interpeláciu
Organizačno-technické zabezpečenie rokovaní MsZ
- O rokovaní MsZ sa spíše zápisnica, ktorá obsahuje záznam o tom, kto viedol rokovanie, počet prítomných poslancov, obsah rokovania, výsledky hlasovania, stručný obsah dopytov poslancov
- Každý, kto sa zúčastnil príslušného rokovania MsZ, má právo nahliadnuť do zápisnice vyhotovenej z rokovania. Pokiaľ sa domnieva, že v zápisnici je skreslený obsah a zmysel jeho vystúpenia, môže podať overovateľom zápisnice do 5 dní písomné námietky proti obsahu zápisnice. O podaných námietkach rozhodujú určení overovatelia na základe konfrontácie obsahu námietky
- Zápisnica sa nesmie zverejniť pred overením a podpísaním. Overená a podpísaná zápisnica je právoplatným záznamom z rokovania MsZ. Jej súčasťou sú prezenčné listiny, úplné texty predložených návrhov, uznesení a iných dokumentov, ktoré boli predmetom rokovania alebo tvorili súčasť informačných podkladov
- Zápisnice z rokovania, včítane sprievodnej alebo inej dokumentácie, sa trvalo archivujú
- Zápisnica z rokovania sa musí vyhotoviť do 7 dní od konania MsZ
Spoločné a záverečné ustanovenia
- Poslanci MsZ sú povinní riadiť sa týmto rokovacím poriadkom a dôsledne dodržiavať jeho ustanovenia
- Na tomto rokovacom poriadku sa uznieslo MsZ v Krupine dňa 31.1.2007 uznesením č. 11/2007 - MsZ
- Rokovací poriadok nadobúda účinnosť dňom schválenia
- Dňom účinnosti tohto rokovacieho poriadku sa ruší Rokovací poriadok schválený dňa 29.6.2004 a uznesenie č. 171/2004-MsZ
V Krupine dňa 30.1.2007
Ing. Radoslav Vazan
primátor mesta
1/ § 11 zákona č. 369/90 Zb.
2/ § 16 a § 25 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení